مقبره سيد امين الدين شيخ جبرائيل کلخوران

sheikhekalkhoran

آرامگاه شيخ امين الدين جبراييل پدر شيخ صفي الدين اردبيلي نياي پادشاهان صفوي در دو كيلومتري شمال شهر اردبيل در روستاي شيخ كلخوران در بخش مركزي شهر اردبيل واقع گرديده است. اين آبادي، مقبره سيد امين الدين شيخ جبرائيل – پدر شيخ صفي الدين اردبيلي- در محوطه وسيعي معروف به باغ شيخ به شكل چهار گوش بنا نهاده شده است و داراي رواق، ايوان و بخش اندروني در دوحجره كوچك در دو سوي جنوبي بناي دروني مي باشد.
مي باشد. درب ورودي اصلي بنا از سوي شمال شرقي است و در جلوي درب ورودي ، يك ايوان به عرض ۳۰/۲ و طول ۲۰/۴ متر قرار دارد و در وسط آن عبارات “الله”، “محمد”، “يا علي مدد”، ودر طرفين آن با كاشي هاي كوچك فيروزه اي رنگ بيت زير نوشته شده است:
“هر كسي كو به ادب دست برين درننهد                      بي شك از پاي درآيد به يقين سر بنهد”
دورتا دور رواق كاشي كاري شده به طوري كه هر قسمت با يك نوع كاشي و نقش جداگانه زينت يافته ودر سقف رواق، گچبري زيبايي به طرز مقرنس ترتيب داده نقاشي ها به رنگ هاي طلايي و قهوه اي و نارنجي سير و نقش درختان، گلها و پرندگان مختلف بر روي آن ديده مي شود.
گنبد اين بقعه، دوپوش است كه پوشش زيرين با كاسه كاري هاي و مقرنس هاي گچي بسيار زيبا مزين گشته و به شيوه دوران صفويه رنگ آميزي و نقاشي شده اين مقرنس كاري ها احتمالاً در زمان شاه عباس اول دوباره تعمير شده است. دور تا دور داخل بقعه با كاشي هاي گوناگون كاشي كاري شده و در ارتفاع تقريبي ۸۰/۱ متر از كف بقعه در بالاي قسمت كاشي كاري شده به خط زيبايي از گفتار مولا علي و قرآن مجيد جملات وآياتي نوشته اند. بالاي اين كتيبه ها تا نزديك سقف، گچ كاري شده و نقاشي هاي زيبايي با رنگ هاي مختلف كشيده شده است. نماي خارجي بقعه درسوي مشرق بنا هم داراي سه درب و چهار پنجره و سه ايوان و طاق نماي كوچك است كه كاملاً با نماي ديوار خارجي غربي بقعه قرينه است و روي ديوار، نام “الله”، “محمد” و “علي” باكاشي فيروزه اي رنگ نوشته شده است.

منبع : tebyan-ardebil.ir

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مقبره سيد امين الدين شيخ جبرائيل کلخوران”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *