آبشار شلماش

آبشار شلماش یکی از جاذبه‌های طبیعی سردشت و از مهم‌ترین آبشارهای آذربایجان غربی به حساب می‌آید و مورد توجه گردشگران است که با دره‌‌ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل‌‌های پراکنده واقع شده و از شاخه‌‌‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌‌شود.

این آبشار در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان مرزی سردشت واقع شده که از انشعاب سه رودخانه کوچک تشکیل می‌شود، ارتفاع این آبشار حدود۵۰متر در سه طبقه بوده و در زمان پرآبی با سرازیر شدن از لای صخره‌ها و ایجاد منظره‌ای بدیع تشکیل استخر می‌دهد.

shalmash

طبیعت زیبای کوهستانی و منظره‌های جذاب آن و نیز موقعیت و نوع سنگ‌های تشکیل‌دهنده آبشار مورد توجه گردشگران و زمین‌شناسان قرار گرفته و عطر زیبای گیاهان موجود و صدای خروشان آبشار طنین دل‌انگیزی را در فضا حاکم کرده است که چشم و دل هر بیننده‌ای را با ترنم زیبای الهی می‌نوازد.

این آبشار از سه آبشار موازی و در امتداد یکدیگر تشکیل شده و نخستین آبشار در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار دارد و برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتا زیاد را از پله‌ های تعبیه شده به همین منظور پایین رفته و وارد دره‌های عمیق شد.

دره‌ای که دو آبشار کوچک متصل به شلماش را در خود جای داده منظره‌ای بسیار چشم‌نواز را به خود اختصاص داده است، این آبشار در فصل بهار پرآب‌ترین روزهای خود را می‌گذراند و فصل بهار می‌تواند فصل مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.

گفتنی است از اوسط تابستان آب این رودخانه بسیار کم می‌شود و فقط حوضچه این رودخانه چون الماسی سبز رنگ در منطقه خودنمایی می‌کند، مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است و جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا رسیدن به آبشار مدت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

فصل زمستان یخ زدن آبشار شلماش مناظر و جلوهای زیبایی را به وجود می‌آورد که مسافران و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند.

shalmash2

مسیر دسترسی به آبشار شلماش: از سردشت در یک جاده کوهستانی زیبا به سمت روستای مراغان و روستای شلماش راهی می شویم که قبل از رسیدن به روستای شلماش، محوطه تفرجگاهی آبشار کاملا مشخص است.

منبع:

-سایت بین آ بین

-سایت فارس نیوز

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آبشار شلماش”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *