کوه خضر نبی(ع)

کوه خضر نبی(ع) با قدمتی سه هزار ساله در قم‌

کوه خضر نبی منسوب به حضرت خضر‌(ع)‌ دارای بیش از سه هزار سال قدمت است که در شش کیلومتری مرکز شهر قم قرار دارد.

منطقه قم، بر قله این کوه در سه هزار سال پیش غاری بوده که گفته می‌شود محل زیارت حضرت خضر(ع) بوده که امروز تبدیل به مسجد کوچکی شده است، همچنین وجه تسمیه این کوه به خضر این است که می‌گویند حضرت خضر در اینجا دیده شده است.

بر فراز کوه خضر نبی که یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری و مذهبی قم به شمار می‌رود، همه شهر با یک نگاه به خوبی دیده می‌شود و به ویژه افرادی که در مکه، جبل النور را دیده باشند در بالای این کوه دیدنی و حیرت انگیز به یاد غار حرا می‌افتند.

Untitled

کوه خضر نبی(ع)

همچنین کوه خضر نبی از نظر تفریحی نیز مورد توجه ساکنان قم، زائران و مسافران است و در روزهای تعطیل شاهد حضور خیل عظیم جمعیت به سمت این کوه هستی.

مسیر بالارفتن این کوه به گونه‌ای با پله طراحی شده که در هر گروه سنی از کودک خردسال تا افراد کهنسال نیز می توانند از کوه بالا بروند، زیرا در قدیم مسیر این کوه توسط شخصی که برای برآورده شدن حاجتش نذر کرده بود، پله‌گذاری شده است.

اگرچند کوه خضر ارتفاع چندان زیادی ندارد، اما دارای سنگ‌های تیز، فراز و نشیب و هیبت خاصی است و با توجه به اینکه در بالای کوه، سنگ خاره فراوان است، راه رفتن بر فراز آن دشوار است، اما در سال‌های اخیر سطح قله مسطح شده و جمعیت زیادی می‌توانند در بالای کوه اجتماع کنند، اما قسمت جنوبی قله پرتگاه بوده و دارای دره‌هایی با شیب تند است.

یکی از نکات قابل توجه این کوه خاکسپاری چند شهید گمنام در دامنه کوه خضر است که فضایی روحانی به این مکان مقدس بخشیده است.

امکاناتی از قبیل شبستان، سرویس بهداشتی، آب لوله کشی (پمپاژ آب)، تلفن همگانی، برق و … در آن وجود دارد و به طور کامل این منطقه آباد شده است.

با توجه به ارتفاع کوه از سطح زمین درجه حرارت نسبت به شهر قم مطلوب‌تر و در تابستان‌ها خنک‌تر و زمستان‌ها سردتر است، بادهای مزاحم کویری از شرق و بادهای مطبوع و باران زا از ناحیه غرب و شمال غربی وزیده و آب و هوای مجموعه کوه خضر نبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خضر(ع) همان عالم الهی است که حضرت موسی(ع) به دیدارش رفت و در قرآن کریم نیز بدون ذکر نام ایشان با عبارتی درخشان ستوده شده است و اشاره‌ای به همراهی وی با حضرت موسی(ع) دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم حضرت خضر(ع) آن است که عمر طولانی دارد و گفته‌اند که زنده است و حتی شرکت حضرت خضر(ع) در مراسم عید غدیر در سرزمین غدیر خم ودر مراسم سوگواری رسول اکرم (ص) به هنگام رحلت آن حضرت ودر سوگ حضرت علی (ع) به هنگام شهادت آن حضرت در کتاب‌های حدیثی مشروح آمده است‌.

امام رضا(ع) می فرماید:حضرت خضر(ع) از آب حیات خورد، او زنده است و تا دمیده شدن صور از دنیا نمی‌رود، او پیش ما می‌آید و بر ما سلام می‌کند، ما صدایش را می‌شنویم و خودش را نمی‌بینیم، او در مراسم حج شرکت می‌کند و همه مناسک را انجام می‌دهد، در روز عرفه در سرزمین عرفات می‌ایستد و برای دعای مؤمنان آمین می‌گوید.

امروزه نیز شهرداری قم مسیر زائران مسجد مقدس جمکران را طوری طراحی کرده که از دامنه این کوه می‌گذرد و این زائران می‌توانند با خیال آسوده این مکان را هم زیارت کنند.

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کوه خضر نبی(ع)”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *