درياچه صورتي پديده اي شگفت انگيز در غرب آفريقا

Hillier-Lake-7

درياچه رتبا، Retba  يا صورتي در سنگال و يکي از جاذبه هاي توريستي درغرب آفريقاست،برخلاف تمام درياچه‌‌‌ هاي دنيا صورتي رنگ است. اين درياچه به خاطر رنگ جالب آن مورد توجه قرار گرفته است به گفته يکي از محققان، زماني که از داخل هلي‌ کوپتر به اين درياچه نگاه مي‌ کرديم، به نظر مي‌ رسيد که قايق‌‌‌ ها روي مخلوطي از شير و توت فرنگي شنا مي‌ کردند.
غلظت نمک اين درياچه به حدي است که باعث شناور شدن هر شناگري در سطح آب مي‌ شود. مايکل دانسون، ميکروبيولوژيست و محقق در اين‌ باره مي‌گويد: رنگ صورتي اين درياچه به خاطر غلظت زياد و بالاي نمک در ترکيب با باکتري فعالي به نام Dunaliella Salina است. اين باکتري‌‌‌ ها در کنار نمک و با استفاده از نور خورشيد، انرژي بيشتري توليد مي‌ کنند و چرخه صورتي رنگ آب را به وجود مي‌ آورند.

Senegal - Retba Lake

در نتيجه رنگ صورتي آب به واسطه اين رنگ‌ دانه‌ ها شکل مي‌گيرد اين جلبک‌ ها براي انسان کاملا بي ضرر و بي خطر هستند و حتي باعث مي شوند، شنا کردن در اين درياچه راحت و ممکن شود.

نام درياچه  Retba به معني ” آب‌‌‌هاي مرده”  را زماني بر اين درياچه گذاشتند که تصور مي‌شد، اين درياچه هيچ سازگاري با زندگي و حيات انسان ندارد. مايکل دانسون مي‌ گويد: اين درياچه از مواد معدني با ارزشي نيز پوشيده شده است.

Lake-Retba-HD-Wallpapers
بسياري از روستایيان اين مواد معدني را به همراه نمک استخراج مي‌ کنند و به فروش مي‌ رسانند. مواد معدني که قايق رانان ساده دل محلي از اين درياچه استخراج مي‌ کنند و در ازاي مبالغ اندک و ناچيزي در اختيار سودجويان و سودا گران اين مواد مي‌ گذارند، بسيار با ارزش‌تر از آني است که تصور مي‌ کنند.

lake-retba
بهترين زمان براي ديدن اين درياچه، ماه‌هاي نوامبر تا ژوئن است. يعني زماني که افزايش شدت تابش نور خورشيد در اين ماه‌ ها باعث افزايش اين رنگ‌ دانه‌ها شده و رنگ صورتي درياچه را  پر رنگ و زيبا مي‌ کند.

منبع : سایت نون و آب

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “درياچه صورتي پديده اي شگفت انگيز در غرب آفريقا”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *