کلیسای سرکیس مقدس تبریز

کلیسای سرکیس مقدس تبریز در خیابان شریعتی جنوبی و در محلهٔ لیلاوا و در کوچهٔ بارون آواک قرار دارد.این کلیسا به یاد کلیسای سرکیس آذرشهر ساخته شده‌است.قدمت این بنا به دوره قاجاریه میرسد.

sekismogadas

سر کیس مقدس نام کلیسایی است که در سال ۱۸۲۱ میلادی به وسیلهٔ شخصی به نام پطروسیان در محله بارون آواک تبریز ساخته شده‌است. بنا در سال ۱۸۴۵ تجدید یافته و سبک معماری آن ارمنی است. این کلیسا نیز به شکل صلیب ساخته شده و سه درب از سوی شمال، شرق و جنوب به آن باز می‌شود. در مدخل شرقی آن قبری وجود دارد که متعلق به کشیشی به نام هاکوپ قاراپتیان می‌باشد. بنای کلیسا سنگی و گنبد‌های آن آجری است. در داخل کلیسا چهار ستون آجری با پایه‌های عریض سنگی، علاوه بر اینکه گنبد بزرگ وسطی و طاقهای متعدد سقف را نگهداشته‌اند، محراب و نماز گاه‌های فرعی را نیز از تالار اجتماعات جدا کرده‌اند.

kelisayeserkis

بنای کلیسا سبک ارمنی داشته و پلان آن به شکل صلیب است. این بنا از سنگ بوده و با پوشش سیمانی اندود شده است. مهمترین شاخص این سبک معماری فرم گنبد آن است گنبدهای کلیسای ارمنی بصورت کشیده و تمثیلی از کوه آرارات که سمبل آزادی و استقلال حکومت ارمنستان است.
در اصلی کلیسا در قسمت شرقی و دو در فرعی در شمال و جنوب واقع است که ناقوس کلیسا بر در فرعی شمالی قرار دارد. محراب در قسمت و محور شرقی، غربی روبروی در شرقی قرار دارد، در سایت کلیسا در پای دیوار شرقی یک بنای یادبود سنگی برای شهدای ارامنه ساخته شده است که در کتیبه یادمان این مجموعه نام شهدا آورده شده و در پایین این یادمان در کادری بفرمان ارمنی نوشته شده، بنای یادبود شهدای ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ قتل عام ارامنه دیوار این بنا از سنگهای سرخ رنگ آذرشهر ساخته شده و در طرفین این یادمان یک عقاب فلزی و سمبل آزاد منشی، جاودانگی و یک شمشیر سمبل مقاومت و قدرت نصب شده که بصورت قرینه در هر سمت قرار دارد.

آدرس : تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، محله لیل آباد، کوچه بارون آواک، مدرسه ساهاکیان و کلیسای سرکیس مقدس.

منبع :

– ویکی پدیا

– دانشنامه شهری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کلیسای سرکیس مقدس تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *