مدرسه رشدیه تبریز

مدرسه رشدیه نام مدرسه‌ای است که میرزا حسن رشدیه در تبریز تأسیس کرد. مدرسه رشدیه نخستین مدرسه به سبک جدید در ایران بود.اين بنا متعلق به دوره اوايل پهلوي اول است.

madraseyeroshdiyeh

 

بن‍‍ای اولی‍ه این مدرسه در شش‍گلان بوده که در س‍‍ال ۱۳۱۱ قم‍ری به علت تخریب آن مدرسه دیگ‍ری در کوی «جب‍ه خ‍‍انه‌» ساخته‌شده‌است. این مدرسه در س‍‍ال ۱۳۲۹ هج‍ری قم‍ری به مح‍ل کنونی در خی‍‍اب‍‍ان ارتش جن‍وب‍‍ی و مج‍‍اورت بن‍‍ای ت‍‍اریخ‍‍ی «مرکز اسن‍‍اد شم‍‍ال غرب کش‍ور» من‍تق‍ل شده است .حاج میرزا حسن رشدیه تبریزی نخستین مدرسه را به سبک نوین و بر اساس اصول فنوتیک در تبریز بنیان گذاشت و سپس آموزش و پرورش نوین را در سایر نقاط ایران اشاعه داد. امروزه از برکت مجاهدت‌های وی بیش از ۲۰ میلیون دانش آموز و ۲ میلیون دانشجو در سراسر کشور به تحصیل مشغول هستند. بنابه نوشته فریدون کوچرلی «در تمام دنیای اسلام، آذربایجان نخستین خطه‌ای است که تدریس با اصول صوتی در آن آغاز گردیده است.

اين ساختمان در خيابان ارتش جنوبي واقع شده و داراي ساختمان دو طبقه به طول ۴۲ و به عرض ۳۰ متر مي باشد. دبيرستان داراي كتابخانه، آزمايشگاه و كارگاه كارهاي دستي بوده است. نماي ساختمان داراي آجركاري زیبا و پركاری بوده و از حياط وسيعي برخوردار است.
بدنه غربي مدرسه در طي ساليان فرسوده شده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این بنا را خریداری و اقدام به مرمت آن نموده است.

منبع :

– ویکی پدیا

– پورتال شهرداری تبریز

– سیری در ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مدرسه رشدیه تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *