موزه ی توس

tousmuseum_3

موزه توس در مجموعه فرهنگي باغ آرامگاه فردوسي قرار داردساختمان اين موزه در سال ۱۳۴۷ براي چايخانه سنتي توسط مهندس سيحون طراحي و ساخته شده است پس از افتتاح آرامگاه و بزرگداشت هزاره فردوسي نياز به مكاني بودب تابتواند آثار و اشياي اهدايي به آرامگاه و ديگرآثار تاريخي مكشوفه ‌اي از شهر توس را نمايش بگذارد به همين منظور در سال ۱۳۶۱ خورشيدي اين بنا تبديل به موزه توس گرديد.

اشياي موزه به چهار بخش تقسيم مي شود:

بخش اول : آثاري كه رد اثر كاوش‌هاي باستان شناسي از دشت توس به دست آمده‌اند كه شامل انواع قطعات سفال دوره اسلامي و پيش از اسلام و سكه‌هاي طلا و نقره دوره اسلامي و … هستند.

بخش دوم : شامل آثاري است كه تجلي گر روح حماسي و پهلواني شاهنانه هستند. انواع وسايل سواركاري شامل سپر، گرز، تيرو كمان، وسايل موسيقي و رزمي كه از آنها در شاهنامه بسيار نام برده شده است از اين جمله‌اند.

بخش سوم : اشيايي كه در عصر و زمان فردوسي (قرن ۴و ۵ هجري) خلق شده‌اند. اين بخش شامل انواع ظروف سفالي لعاب‌دارو بدون لعاب و ظروف مفرغي است.

بخش چهارم : در برگيرنده اشيايي اهدايي است انواعتابلوهاي نقاشي از چهره فردوسي، آثار نقاشي استاد علي رخساز از داستان‌هاي شاهنامه، انواع فرش و قاليچه وانواع هنرهاي ظريفه اين بخش را تشكيل مي‌دهند. اين موزه به دليل پاره‌اي از تعميرات نياز به طراحي و غني شدن اشياي موجود، فعلا به صورت نمايشگاه اداره مي‌شود.

tousmuseum_2

 

آدرس :  مشهد- شهر توس، آرامگاه فردوسي، موزه توس

تلفن :   ۰۵۱۲-۲۴۸۳۳۶

ساعت بازديد :  ۸ صبح الي ۵ بعداز ظهر

منبع:

_وبسایت مکان بین

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موزه ی توس”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *