برج آتش نشانی (برج یانقین) در تبریز

برج آتش‌نشانی تبریز (برج یانقین) هم اکنون در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز قرار دارد. ارتفاع این برج ۲۳ متر است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. پلان آن در داخل برج دایره شکل است و بایک رشته راه پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می شود.برج آتش نشانی تبریز (یانقین) که اولین برج آتش نشانی کشور است، گواهی دیگر و محکمی است بر اولین ها و برترین های این شهر کهن.

کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده که دارای هشت نور گیر در جهات مختلف است و در زمان خود همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک  می داد و به محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن بلافاصله زنگی که ازبالای سقف آویزان بود رابه صدادر می آورد و ماموران آتش نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین  آتش نشانان بودند سریعا خود را به محل رسانده و با وسایل خود و با کمک آب انبار همسایه ها عملیات اطفاع حریق را انجام می دادند.

همچنین در بالای برج همیشه چراغی روشن بود تا مردم با کمک از آن بتوانند راه را پیدا کرده و خود را به مرکز آتش نشانی برسانند.

borjeatashneshani

قابل ذکر است که این برج یکی از نمونه های نادر در نوع خوداست که تاکنون باقی مانده و نکته جالب این جاست که طبق مستندات تاریخی، انگلیسی ها برج های آتش نشانی خود را با الهام از این برج ساخته اند.

و در آخر باید خاطرنشان کرد که این برج باشماره ۲۰۱۱ در سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری به ثبت رسیده است.

مكان : نبش خیابان خاقانی و شهید مدرس (بهادری) – اداره مركزی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهداری تبریز – برج آتش نشانی (یانقین) تبریز

منبع :

– ویکی پدیا

– دانشنامه شهری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برج آتش نشانی (برج یانقین) در تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *