بوستان ملت مشهد

Mashhad-mellat-park-4

بوستان ملت یا پارک ملت پارکی است در غرب شهر مشهد و حاشیه بزرگراه وکیل آباد. مساحت این پارک ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارک ملت بزرگترین پارک مشهد و یکی از زیباترین پارکهای ایران به شمار می‌رود. این پارک دارای شهربازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز بسیار بزرگی و جذاب است.

تاریخچه پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد؛ قدیمی ترین پارک شهر مشهد در سال ۱۳۴۳ در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی در مکانی که آن زمان خارج شهر بود احداث گردید ولیکن با توجه به توسعه شهری این پارک اکنون در داخل شهر قرار گرفته‌است. این پارک در آن زمان توسط دو مهندس طراح انگلیسی به سبک پارک‌های انگلستان طراحی گردید ولی ساخت آن نهایتا چندین سال بعد توسط مهندسین ایرانی به اتمام رسید.

پارک ملت مشهد

موقعیت پارک ملت مشهد

بوستان(پارک) ملت ؛در غرب شهر مشهد و در حاشیه بلوار وکیل آباد و در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار گرفته است[موقعیت جغرافیایی ۳۶ درجه و ۱۹ دقیقه شمالی و ۵۹ درجه و ۳۲ دقیقه شرقی]. میدان آزادی مشهد به دلیل همجواری با پارک ملت از قدیم به عنوان «میدان پارک» در میان مردم مصطلح بوده‌است.

ویژگی های پارک ملت مشهد

مساحت این پارک ۷۲۰ هزارمترمربع(۷۲ هکتار) بوده و شامل بیش از ۳۵ هزار اصله درخت به سن چند ده ساله‌است. این پارک از بزرگترین، قدیمی ترین و در عین حال دیدنی ترین پارکهای مشهد و همچنین کشور به شمار می‌رود. در ضلع غربی این پارک (همجوار تقاطع آزادی) دریاچهٔ پارک قرار گرفته‌است که در پشت این دریاچه مجتمع جانبازان پارک ملت راه اندازی شده‌است و به صورت ۲۴ساعته به ۱۵۰ نفر از جانبازان قطع نخاعی خدمات ارائه می‌دهد. در مرکز پارک ساختمان فرهنگی-هنری امام رضا(ع) قرار دارد که شامل کتابخانه، کلاس‌های فرهنگی هنری، مسجد و… می‌باشد. در داخل پارک ملت همچنین شهربازی قرار گرفته‌است که قدیمی ترین شهربازی مشهد محسوب می‌شود. در ضلع شرقی پارک(همجوار آزادشهر) زمین‌های ورزشی پارک قرار گرفته‌است. این زمین‌ها شامل بزرگترین استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع(طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجایش ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، پیست اسکی و… می‌باشد. به علاوه دورتا دور پارک زمین مخصوص دویدن و ورزش قرار دارد. «باغ رز» قسمتی سرپوشیده از پارک و ویژهٔ بانوان است که دارای امکانات و تجهیزات ورزشی می‌باشد.

Mashhad-mellat-park-7

موقعیت پارک ملت مشهد شهربازی پارک ملت مشهد

از قسمتهای مرکزی تا قسمتهای شرقی پارک شهربازی قرار گرفته‌است. این شهربازی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی احداث شد و اولین شهربازی مشهد به حساب می‌آید. این شهربازی تا به امروز تغییرات بسیار زیادی کرده‌است. چرخ و فلک (فانفار) این شهر بازی با قطر ۸۰ متر بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و سومین چرخ و فلک مرتفع در دنیا(پس از چرخ و فلک توکیو و لندن) می‌باشد. این چرخ و فلک ۲۵۰ تنی در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید و قادر است در هر دور خود ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد.

بزرگترین چرخ فلک خاورمیانه در (پارک ملت ) شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید این چرخ فلک با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر خواهد بود در یک دور کامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد و سرنشینان این چرخ فلک قادر خواهند بود ‏نقاط زیبای مشهد را ببینند . این چرخ فلک را بخش خصوصی و طی دو سال نصب و راه اندازی کرده است . گفتنی است چرخ فلک ‏پارک ملت مشهد پس از شهرهای لندن و توکیو سومین چرخ فلک بزرگ دنیا محسوب می شود.

دو طراح گمنام بریتانیایی قدیمی ترین و بزرگ ترین بوستان مشهد یعنی پارک «ملّت» را به سبک پارک های انگلیسی طراحی کرده اند. این موضوع به گواه تقویم مربوط به سال ۱۳۴۳ بوده است اما کار نیمه تمام آن ها را ۹ سال بعد مهندسان ایرانی تمام کردند تا امروز دروازه های یکی از زیباترین مراکز گردشگری شهرمان به روی همه باز باشد. برای این بوستان تاکنون پنج مرحله بازپیرایی پیش بینی شده که بخشی از آن انجام شده و قسمتی هم در دست انجام است. البته پارک ملت مشهد برای مشهدی ها مفهومی فراتر از ۳۵هزار اصله درخت و ۷۲هکتار وسعت دارد، به عبارت دیگر مساحتی بالغ بر ۶۸۸ هزار متر مربع فراتر از طراوت و سر سبزی اش، هویت یک شهر بزرگ نیز هست.

 

منبع:

_وب سایت توریست فا

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بوستان ملت مشهد”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *