شهر 5 هزار ساله آمل را تحت هر شرایطی حفظ می کنیم

IMG_6742

شهر قدیم آمل در ملک شخصی و باغ توکلی محصور شده است. شهری که گفته می‌شود ۵ هزار سال قدمت دارد اما با رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شده است. هم اکنون مالک در حالی در صدد تخریب و تغییر کاربری باغ برآمده که رییس اداره میراث فرهنگی استان مازنداران می گوید که تحت هر شرایطی شهر قدیم و تاریخی آمل را حفظ می کنیم.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از CHN، باغ توکلی در محله پایین بازار آمل، شهری را در دل خود جای داده است که گفته می‌شود تاریخ آن به ۵ هزار سال پیش می‌رسد. اطراف این شهر تاریخی سه اثر فرهنگی و تاریخی شامل بنای ناصرالحق، آرامگاه و برج شمس آل رسول و بقعه میرحیدر آملی واقع شده است.

«دلاور بزرگ نیا» رییس اداره میراث فرهنگی استان مازندران در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «این شهر قدیمی در بافت تاریخی شهرستان آمل قرار دارد. اما با توجه به نبود اعتبارات کافی و اینکه این شهر قدیمی در ملک شخصی قرار گرفته و مالک با داشتن اسناد مالکیتی اقدام به خروج شهر تاریخی آمل از فهرست آثار ملی کرده است مناسب ترین راه برای حفظ شهر تاریخی آمل رضایت مالک است.»

به گفته بزرگ نیا، مالک باغ توکلی با بخشش عرصه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی می تواند بخش عمده ای از فرهنگ پنهان شهر آمل را با کاوش های باستان شناختی که در این منطقه صورت می گیرد به جهان فرهنگی و تمدن های شناخته شده معرفی کند. در غیر این صورت سازمان میراث فرهنگی با کمک تمامی نهادهای علاقمند اعم از استانداری، فرمانداری شهرستان، شهرداری و شورای شهر اعتبار لازم را برای حفظ این شهر ۵ هزار ساله انجام خواهد داد.

رییس اداره میراث فرهنگی استان مازندارن تاکید کرد، اداره میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای رضایت مالک انجام می دهد اما تا بروز چنین اتفاقی مالک نمی تواند پا از عرصه قوانین میراث فرهنگی بیرون بگذارد و در شهر تاریخی آمل دخل و تصرفی کند.

 


آخرین اخبار گردشگری
آخرین خبرهای گردشگری
اخبار گردشگری
اخبار گردشگری ایران
خبرهای گردشگری
خبرهای گردشگری ایران
گردشگری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شهر ۵ هزار ساله آمل را تحت هر شرایطی حفظ می کنیم”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *