مسجد مناره

مسجد مناره ارومیه که به دلیل قرارگیری یک مناره در ضلع شمال شرقی آن به این نام مشهور شده است، در بخش شمالی خیابان امام در محله شیشه‌گر خانه در کوچه امیرنظمی واقع شده است. بر اساس کتیبه موجود در پیشانی محراب مسجد، این بنا در دوره قاجار توسط یکی از بزرگان شهر ارومیه به نام حاجی علی‌یار خان ساخته شده و در سال ۱۳۲۸ هجری قمری توسط یدالله خان امیرنظمی افشار (حاجی نظم‌الملک) تجدید بنا گردید. در این بازسازی سقاخانه‌ای در سمت چپ ورودی اصلی مسجد در قسمت شرقی بنا توسط خادم وقت مسجد به نام کربلایی حاج محمد ساخته شد.

مسجد مناره مسجدی نسبتاً کوچک و فاقد صحن می‌باشد که با توجه به الگوی مساجد در شمال غرب ایران، از نوع مساجد شبستانی با پوشش تیر چوبی است. این مسجد فاقد گنبد و پوشش سقف آن شیروانی است. از دیگر بخش‌های این مسجد، یک زیرزمین، یک نیم طبقه به عنوان بخش خانم‌ها، کفش‌کَن و آبدارخانه می‌باشند.

با توجه به اتصال ديوار جنوبی مسجد مناره به صحن مدرسه، معلوم می‌شود كه اين مسجد بعد از مدرسه هدايت ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

menare2

menare

منبع:

– ویکی پدیا

– سایت seeiran

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مسجد مناره”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *