تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان یکی از زیباترین تالاب های ایران که در ۳۰‌کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در نزدیکی روستای قره‌داغ قرار گرفته است. یعنی درست در قسمت شمالی حوزه آبریز رودخانه های مهابادچای و سیمینه رود. در چند وقت گذشته که تالاب کانی برازان به جمع مناطق شکار ممنوع پیوسته، امنیت بیشتری هم برای حیوانات و پرندگان بومی تالاب به وجود آمده و فرصت برای گردشگران هم فراهم شده تا بتوانند در محیطی آرام با دوربین چشمی و یا حتی با چشم غیرمسلح از مشاهده پرندگان تالاب لذت ببرند و سکوت و آرامش طبیعت را احساس کنند.

talab1

در تالاب کانی برازان تقریبا در همه فصل‌های سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کم یاب وجود دارد. فلامینگو، خروس کولی، چوب‌پا، چنگر، کشیم، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، گلاریول، پلیکان، پرستو، اردک سرسفید و چندین پرنده کم یاب دیگر ساکنان دائمی این تالاب هستند که اقامت در تالاب کانی برازان را بیشتر از مهاجرت فصلی می پسندند! شاید به همین دلیل است که گردشگران لقب بهشت پرندگان را به این تالاب داده اند. تالابی که کم کم به پناهگاه حیات وحش تبدیل می شود و اولین سایت پرنده نگری کشور به شمار می آید.

talab

بررسی ها نشان می دهد که حدود ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی از ۱۱ خانواده در این تالاب زندگی می کنند که اگر گونه های خشک زی پرندگان هم به این تعداد اضافه شوند، این رقم به بیش از ۱۸۰ می رسد.

البته حواستان باشد که این تالاب به جز پرندگان کم یاب و بی آزار، حیوانات خطرناکی مثل گرگ ها هم دارد که اگر کمی کم تجربه باشید، ممکن است سفرتان را خراب کنند.

talab3

صرف نظر ازجانوران این تالاب، طبیعت منطقه هم به خودی خود برای جذب کردن گردشگران کفایت می کند. منطقه سرسبزی که از سال ها پیش با همکاری خودجوش مردم کردنشین منطقه حفاظت می شود و عده ای از این بومیان که آموزش‌های لازم را برای ارائه اطلاعات در مورد رفتار شناسی پرندگان، فصل تخم گذاری، مسیر مهاجرت و… دیده اند می توانند در این سفر راهنمایان تور خوبی برای شما باشند.این در حالی است که خانه‌های محلی و مهمان‌نوازی کم نظیر مردم منطقه هم این فرصت را به شما می دهد تا یک شب به یاد ماندنی را در هوای خنک و بکر این منطقه بگذرانید و در عین حال هزینه های سفرتان را به حداقل کاهش دهید!

دسترسی:

در امتداد جاده اروميه به مياندوآب از طريق كمربندي دارلك به پل دارلك مي‌رسيم كه روي رودخانه مهاباد احداث شده است. بعد از عبور از اين پل در امتداد جاده آسفالته باريكي در امتداد ساحل رودخانه مهاباد حدود ۹ كيلومتر به جلو مي‌رويم و سپس جاده شوسه به طول ۱۰ كيلومتر را طي مي‌كنيم و بعد از گذشتن از روستاي قره‌داغ و تپه‌هاي مشرف به آن به محدوده تالاب مي‌رسيم.

منبع:

-سایت ایرانگردی آکا

-سایت کویرها و بیابان های ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تالاب کانی برازان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *