آبشار عیش‌آباد مرند

آبشار عیش‌آباد در موقعیت جغرافیایی N382050 E453636 در استان آذربایجان شرقی واقع است. یکی از جای‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در پیرامون روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرار گرفته‌است.

abshareheyshaba

ارتفاع اين آبشار حدود ۱۵ متر است و در قسمت کوهستاني ميشو غربي در جوار روستاي عيش آباد شبستر واقع شده است. بخشي از جاده منتهي به آن اتومبيل رو و بقيه راه کوهستاني است. حدود ۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و در جوار کوه و دره منظره بديعي از زيبايي طبيعت را به نمايش گذاشته است.

abashareishabad

درباره روستای عیش آباد :

روستا از لحاظ جغرافیایی از هر ۴ طرف کوهستانی است و همیشه پوشیده از برف است حتی در اوایل تابستان در تیر ماه برف در کوهپایه ها هنوز به چشم می خورد و تا آخر مرداد ماه برف ماندگار است. خانه های به صورت کوهپایه ای و به شکلی زیبا و خاص ساخته شده اند. روستا خیلی باصفا و زیباست همه جای روستا درختان گردو دیده می شود و بیشتر باغات روستا را درختان گردو تشکیل داده اند و بعد از آن زردآلو و سیب درختان غالب روستای عیش آباد را تشکیل می دهند.

rustayeeishabad

از کنار روستا رود زیبایی می گذرد رودخانه روستا از سری رشته کوه های میشاب شمالی سرچشمه می گیرد که آب زلالی از کوه ها به این رودخانه اتصال می یابند و رود بزرگی را تشکیل می دهند که در فصل بهار آب رود خیلی زیاد می شود، طوری که نمی توان براحتی از روی آن عبور کرد و فقط باید از روی پل بگذرید. مردمان این روستا اکثرا کشاورز هستند و یا به دامداری مشغول هستند.

این روستا طوری ایجاد شده در کنار کوهی خانه های روستا به شکل کوهپایه ای در کنار همدیگر به حالت زیبایی قرار گرفته اند. خانه ها بیشتر از خاک رس ساخته شده اند که در قدیم به آن کاه اضافه کرده و دیوار و سقف خانه ها را با آن درست می کردند  بعد سقف خانه ها هم از چوب درختان است. پالچیخ در زبان آذری به معنی خاک را با آب مخلوط می کردند است در کنار روستا جایی وجود دارد که همه خاک مورد استفاده خود را از آنجا تهیه می کردند.

مردمان این روستا اکثرا کشاورز هستند ویا به دامداری مشغول هستند از کنار روستا رودی میگذردروستا خیلی باصفا وزیباست همه جای روستا درختان گردو دیده میشوند بیشتر باغات روستا را درختان گردو تشکیل داده اند و بعد از آن زردآلو و سیب درختان این روستا را تشکیل می دهند.

eishabad

منبع :

– کویرها و بیابان های ایران

– پورتال شهرداری تبریز

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آبشار عیش‌آباد مرند”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *