چشمه تاپ تاپان آذرشهر

چشمه‌های آب معدنی تاپ‌تاپان در نزدیکی شهر آذرشهر در استان آذربایجان شرقی واقع شده. آب‌های آن چشمه‌ها که دارای مواد معدنی و بویژه فسفر است برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی سودمند می‌باشد. منشاء آبی این چشمه کوه سهند است.

این چشمه در ۵ کیلومتری آذرشهر در مسیر جاده آذرشهر- عجب‌شیر از زمین خارج می‌شود در اطراف این چشمه نهشته‌های متورق تراورتن و رسوبات اکسیدآهن راسب شده است. آب این چشمه حوضچه و کانال های طبیعی ایجاد نموده است. وجود مقادیر زیاد گاز دی‌اکسیدکربن در آب این چشمه نشان‌دهنده منشاء عمیق آب و ارتباط آن با آتشفشانی سهند می‌باشد. آب این چشمه در ردیف آب های کربنات کلسیم ولرم (۲۳ درجه) می‌باشد.

taptapan

خاصيت درماني چشمه تاپ تاپان آذرشهر گردشگران بیشماری را به خود جلب مي كند.

این چشمه معدني در شهرستان آذرشهر از جاذبه های زيباي طبيعي و گردشگري اين منطقه بوده و خاصيت درماني آن انبوه گردشگران را به خود جلب مي كند. این چشمه در ب‍‍الا‌ي‌ ت‍پ‍ه‌ ن‍س‍ب‍ت‍‍ا’ ‌ه‍م‍و‌ار م‍ش‍رف‌ ب‍ه‌ ‌ار‌اض‍‍ي‌ و طب‍ي‍‍ع‍ت‌ ب‍ك‍ر واقع شده كه با فشار گاز از زمين به حالت جوشان به بيرون فوران مي كند.

‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ي‌ ت‍‍اپ‌ ت‍‍اپ‍‍ان‌ از چ‍ن‍د چ‍ش‍م‍ه‌ صاف و زلال ت‍ش‍ك‍ي‍ل‌ ش‍ده‌ و درج‍ه‌ ح‍ر‌ارت‌ ‌آب‌ ‌آن‌ ن‍ي‍ز در ف‍ص‍ل‌ س‍رم‍‍ا و گ‍رم‍‍ا ث‍‍اب‍ت‌ و در م‍ح‍ل‌ س‍رچ‍ش‍م‍ه‌ ۲۰ درج‍ه‌ سانتي گراد ب‍‍الا‌ي‌ ص‍ف‍ر و رس‍وب‍‍ات‌ ‌آن‌ ق‍‍ه‍وه‌ ‌ا‌ي‌ رن‍گ‌ ‌اس‍ت‌.

‌از ل‍ح‍‍اظ زم‍ي‍ن‌ ش‍ن‍‍اس‍‍ي‌، ‌اطر‌اف‌ اين چ‍ش‍م‍ه‌ ي‍ك‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ‌آ‌ه‍ك‍‍ي‌ ‌اس‍ت‌ و س‍ن‍گ‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ ص‍ورت‌ رس‍وب‍‍ي‌ ت‍ش‍ك‍ي‍ل‌ ش‍ده‌ ‌است.

cheshmeyetaptapan

چشمه هاي معدني اطراف اين آب معدني با فعاليت هاي آتشفشاني در ارتباط هستند و به طوري كه از زمين هاي اطراف مشخص است كه در زمان هاي گذشته در آن منطقه كوه آتشفشان وجود داشته و آب چشمه ها در مسير خود رسوباتي بر جاي مي گذارند كه ضخامت زيادي از تراورتن را تشكيل مي دهند.

آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ي‌ ت‍‍اپ‌ ت‍‍اپ‍‍ان‌ ‌آذرش‍‍ه‍ر، ق‍‍اب‍ل‌ ش‍رب‌ ن‍ي‍س‍ت،‌ ول‍‍ي‌ ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ‌و تماس با ‌اي‍ن‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ي‌ ب‍ر‌ا‌ي‌ ‌ال‍ت‍ي‍‍ام‌ ‌ام‍ر‌اض‌ پ‍وس‍ت‍‍ي‌، درد‌ه‍‍ا‌ي‌ ‌ع‍ض‍لان‍‍ي‌ و مف‍ص‍ل‍‍ي‌ م‍ف‍ي‍د و ث‍م‍ر ب‍خ‍ش‌ ‌اس‍ت‌ .

در پ‍‍اي‍ي‍ن‌ دس‍ت‌ م‍ح‍ل‌ س‍رچ‍ش‍م‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ي‌ ت‍‍اپ‌ ت‍‍اپ‍‍ان‌، ‌اس‍ت‍خ‍ر ك‍وچ‍ك‍‍ي‌ درس‍ت‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌ و در ف‍ص‍ل‌ ت‍‍اب‍س‍ت‍‍ان‌ گردشگران از طبيعت با صفاي آن و نيز براي ‌آب‌ ت‍ن‍‍ي‌ و رفع خستگي استفاده مي كنند.

فراهم كردن امكانات رفاهي و تفريحي براي گردشگران در اين منطقه زيبا ، موجب افزايش و جذابيت اين منطقه شده و رونق اقتصادي براي مردم منطقه را نيز به دنبال خواهد داشت.

منبع :

– ویکی پدیا

– مرکز گردشگری سلامت ایران

– سیری در ایران

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چشمه تاپ تاپان آذرشهر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *