روستای صخره‌ای حیله ور

روستای صخره‌ای حیله ور مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان اسکو، بخش مرکزی، حیله ور واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

hilevar

در ۲ كيلومتري شمال كندوان و ۲ كيلومتري جنوب شهر اسكو، در دامنه هاي سهند قرار دارد. اين روستا قابل مقايسه با روستاي صخره اي و تاريخي «پادوكيه» در تركيه و روستاي صور در بناب است. همچنين اين روستا با روستاي كندوان كه جزو مهمترين روستاهاي تاريخي كشور است نيز قابل مقايسه بوده و در برخي موارد به لحاظ رعايت بافت تاريخي و صخره اي از اهميت بيشتري نسبت به روستاي كندوان برخوردار است. به علت خالي بودن روستاي حيله ور از سكونت، اين روستا همواره مورد هجوم حوادث طبيعي بوده و از آنجايي كه حفاظتي از آن در برابر اين حوادث صورت نگرفته، به بافت تاريخي روستا تخريباتي نيز وارد آمده است. از جمله مسايلي كه بافت تاريخي اين روستا را تهديد مي كند روان بودن آب هاي جاري به داخل روستا است. .

hilehvar

اين روستا به علت نداشتن سكونت تا اين لحظه مورد حفاظت قرار نگرفته است و به همين علت مرمت آن زمان زيادي خواهد برد. آنچه براي پژوهش روستا حايز اهميت است به عدم سكونت در آن باز مي گردد. در حال حاضر تاريخ مشخصي از آخرين زمان زندگي در روستاي حيله ور وجود ندارد و در خصوص علت ترك اين روستا نيز گفته هاي فراواني وجود دارد .

rustayehilevar

منبع :

– ویکی پدیا

– روستای توریستی کندوان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روستای صخره‌ای حیله ور”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *