پیش فروش زمین در مناطق نمونه گردشگری

3772

مناطق بسیاری در سراسر کشور چنان بی‌ضابطه و بدون انجام کار کارشناسی به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور معرفی شده است که رئیس سازمان میراث فرهنگی ناگزیر به استفاده از این تعبیر برای نشان دادن فاجعه اعلام برخی مناطق فاقد توجیه گردشگری در حاشیه نشست سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری شده است که هر کجا دیده‌اند ۴درخت سبز شده اعلام کرده‌اند که منطقه نمونه گردشگری است.

تعبير مسعود سلطاني‌فر از انتخاب اشتباه و مكان‌يابي نادرست بسياري از مناطق نمونه گردشگري اعلام شده در كشور البته چندان هم بيراه نيست. چون براساس آنچه سعيد شيركوند، معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي نيز اعلام كرده است دفتر مناطق نمونه گردشگري زير مجموعه اين معاونت در بررسي پرونده ۱۱۶۸منطقه نمونه گردشگري به اين نتيجه رسيده است كه انتخاب ۶۰منطقه نمونه گردشگري در فاز نخست اعلام اين مناطق درست انجام شده بود اما هرچه پروژه انتخاب مناطق نمونه گردشگري جلوتر آمده است فاجعه بيشتر شد و مناطقي به‌عنوان منطقه نمونه اعلام شدند كه هيچ كاربرد گردشگري ندارند. حتي براساس آنچه سيدمحمد پژمان، مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن گفته است، در برخي مناطق نمونه گردشگري عده‌اي با عنوان ايجاد تاسيسات گردشگري اقدام به گرفتن زمين كرده‌اند اما بخشي از زمين‌ها را پيش‌فروش كرده‌اند تا از پول آن اقدام به ايجاد تاسيسات گردشگري در بخش باقيمانده زمين‌ها كنند.

تلاش فرسايشي در سرمايه‌گذاري گردشگري

مهم‌ترين موضوعي كه سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري از سراسر كشور صبح ديروز و در حضور مسئولين سازمان ملي زمين و مسكن، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري مطرح كرده‌اند، نبود زمين براي ايجاد تاسيسات و اختصاص ندادن زمين به پروژه‌هاي گردشگري در حال احداث، بوروكراسي طولاني مدت و سختگيري‌هاي زياد و بعضا كارشكني در مسير فعاليت سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري در مناطق نمونه گردشگري كشور است.

مجيد موحد از سرمايه‌گذاران گردشگري در منطقه نمونه گردشگري جمكران است كه مي‌گويد از سال ۸۷سرمايه‌گذاري در اين منطقه را پذيرفته اما تاكنون هيچ كاري نتوانسته انجام بدهد. وي در نشست سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري با مسئولين سازمان‌هاي دولتي از مسئولين خواست تا امنيت سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري ايجاد شود.او گفت: نهادهاي مختلف سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري را اذيت مي‌كنند.

وي با تأكيد بر اينكه قانون در كشور وضع شده است اما در عمل آيين‌نامه‌هايي وجود دارد كه دست سرمايه‌گذارهاي اين صنعت را بسته است، گفت: در سازمان مسكن آيين‌نامه‌اي وجود دارد كه به سرمايه‌گذاران گردشگري مي‌گويد كه آنها به اين سازمان وكالت بدهند كه درصورت تخلف، قرارداد فسخ و تاسيسات ايجاد شده تخريب شود.

موحد افزود: سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري امنيت سرمايه‌گذاري مي‌خواهند و همانطور كه وزارت صنايع و معادن پشتيبان صنعت است سازمان ميراث فرهنگي نيز بايد از سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري حمايت كند و وضعيت بايد به‌گونه‌اي باشد كه اگر مثلا معاون رئيس‌جمهور به اداره برق موضوعي را اعلام كرد آن اداره ملزم به گوش دادن دستورات باشد.

تشكيل كارگروه حل مشكل سرمايه‌گذاري

ناآشنايي دستگاه‌هاي مختلف با صنعت گردشگري و لزوم سرمايه‌گذاري در اين بخش نيز از ديگر موضوعاتي بود كه سرمايه‌گذاران مناطق نمونه گردشگري از آن به‌عنوان يكي از موانع جدي در مسير فعاليت‌هاي زيرساختي در صنعت گردشگري ايران سخن گفتند.

محمد سعيد رئوفي يكي از سرمايه‌گذاران منطقه گردشگري در استان قزوين با اعلام اينكه با سرمايه شخصي خود ۵۰هكتار زمين براي ايجاد تاسيسات گردشگري خريداري كرده و ۲مرتبه نيز مصوبه هيأت دولت را براي پروژه گردشگري خود گرفته است، گفت: ادارات نمي‌دانند بايد در سرمايه‌گذاري‌هاي بخش گردشگري چگونه اقدام كنند.

او با تأكيد بر اينكه ۲مصوبه هيأت دولت دارد و با سرمايه شخصي خود بدون استفاده از امكانات دولتي اقدام به سرمايه‌گذاري در منطقه نمونه گردشگري قزوين كرده است، مي‌گويد: در مراجعه به يك اداره و در اعتراض به اينكه چرا پاسخ درخواست فعاليت را نمي‌دهند به من گفته‌اند زورمان مي‌رسد.او گفت: شهرداري از نگاه خود به موضوع سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري نگاه مي‌كند. سازمان‌هاي ديگر ازجمله زمين و مسكن و منابع طبيعي نگاه ديگري به سرمايه‌گذاري‌ها در بخش گردشگري دارند. اعتراض سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري به مشكلات موجود در اين بخش، به تشكيل كارگروه مشترك سرمايه‌گذاران و بخش دولتي در صنعت گردشگري منجرشد. اين كارگروه قرار است با بررسي مشكلات سرمايه‌گذاران در بخش‌هاي مختلف نسبت به حل سريع مشكلات سرمايه‌گذاران اين صنعت در سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف اقدام كند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پیش فروش زمین در مناطق نمونه گردشگری”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *