پل تاریخی غازیان

پل قدیمی غازیان

اين پل كه از آثار تاريخي به ثبت رسيده ميراث فرهنگي است بيش از ۷۰ سال قدمت دارد و از معدود پل هاي متحرك ساخته شده در كشور به شمار مي رود.

پل قدیمی غازیان
تماشاي دريا و تالاب، پرواز مرغان دريايي، عبور قايق هاي تفريحي رنگارنگ، كشتي هاي كوچك و بزرگ درحال تخليه و بارگيري در باراندازهاي بندر، نيزارهاي تالاب و كومه هاي ساخته شده دركنار تالاب، تمرين قايقرانان از جمله مناظري است كه از روي اين پل زيبا قابل مشاهده است.
براساس اسناد تاريخي، ساخت پل غازيان از بتون مسلح از اواخر تيرماه ۱۳۱۴ شمسي آغاز شد و اوايل تابستان ۱۳۱۶ شمسي يعني ۱۸ ماه بعد پايان يافت و از خرداد ماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرارگرفت و آذر ماه ۱۳۱۸ شمسي به طور رسمي افتتاح شد.
قبل از احداث اين پل رفت و آمد از انزلي به غازيان يا بهتر بگوييم از ميان پشته به غازيان توسط قايق صورت مي گرفت .
تا اين كه پل غازيان به ميان پشته به طول ۲۱۰، عرض ۱۰ و ارتفاع ۸۵/۶ متر با پنج دهانه كه يك دهانه آن به طول ۲۵ متر متحرك بود و هنگام عبور كشتي ها آن را بلند مي كردند، ساخته شد.

پل قدیمی غازیان
پل غازيان در سال هاي ۱۳۲۰ و ۱۳۳۳ مرمت شد و تا سال ۸۴ نيز مورد استفاده قرار مي گرفت تا اين كه با ساخت پل جديد غازيان ( پل ولايت ) و براي پيشگيري از فرو ريختن بازنشسته شد.
اين در حالي است كه اين پل زيبا با موقعيت بي نظير و چشم اندازي كه به دريا و تالاب دارد با قدري توجه و مرمت و برنامه ريزي مي تواند به يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري بندرانزلي تبديل شود.
از زمان بازنشستگي تاكنون هيچ توجهي به اين سازه تاريخي و اين فرصت و امكان مغتنم گردشگري نشده مثل اغلب ابنيه ارزشمند ديگر شهرستان به حال خود رها شده است.
تعمير و مرمت بخشهاي آسيب ديده، حذف سازه هاي اضافي جديد مثل لوله ها، رنگ آميزي، تعمير نرده ها، نورپردازي مناسب، نصب نيمكت هاي راحت و مناسب، گلكاري و ممنوعيت تردد موتورسيكلت از جمله ساده ترين و كم هزينه ترين كارهايي است كه مي توان براي زيباسازي اين پل انجام داد.
گردش بر روي پل تاريخي غازيان و تماشاي چشم انداز دريا و تالاب، ماهيگيري تفريحي و گرفتن عكسهاي يادگاري از جمله تفريحات مردم بر روي اين پل زيبا است.
در جلسات مسوولان بارها درخصوص امكان بهره برداري از اين پل براي برگزاري نمايشگاه صنايع دستي و ساير برنامه هاي مربوط به حوزه گردشگري سخن به ميان آمده ولي هنوز در حد حرف مانده است.
معاون ميراث فرهنگي استان گيلان در اين باره به ايرنا گفت: پل غازيان درحال حاضر از استحكام خوبي برخوردار است و آسيبي كه نيازمند وارد شدن ميراث به مساله باشد وجود ندارد.
‘سيد مهدي ميرصالحي’ اظهار داشت: اقداماتي از قبيل رنگ آميزي، گلكاري يا استفاده از اين پل براي كاربردهاي گردشگري، فرهنگي نيز در حيطه مسئوليت ما نيست و شهرداري انزلي و مسئولان شهرستان مي توانند در اين زمينه فعال شوند.
تجربه نشان داده هر بناي تاريخي و قديمي زماني كه كاربري خود را از دست بدهد و متروكه بماند روز به روز تحليل مي رود.
به گفته صاحب نظران اجراي پروژه هاي گردشگري و فرهنگي مناسب كه فشار زيادي به پل وارد نكند مي تواند در حفظ اين پل موثر باشد.
با توجه به برنامه هاي دولت براي واگذاري امور به بخش خصوصي، سرمايه گذاران علاقه مند به حفظ ميراث تاريخي كشور مي توانند با اجراي طرح علاوه بر بهره مندي از اين فرصت بي بديل به حفظ اين سازه ارزشمند و زيبا به عنوان بخشي از تاريخ كشورمان كمك كنند.

منبع :

سایت ویکی پدیا

سایت ویکی مدیا

سایت خبری انزلی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پل تاریخی غازیان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *