درخت چنار 1200 ساله اسکو

درخت چنار ۱۲۰۰ ساله اسکو، دربخش مرکزی شهر اسکو، بالاتر از فلکه اصلی و به طرف روستای توریستی کندوان قرار گرفته و از دو سمت شمال و جنوب به ابنیه تجاری شهر محدود شده و در فاصله شش متری از آن قرار گرفته است. این درخت قدمت تاریخی دارد و از جایگاهی ویژه در میان درختان چنار کهنسال در ایران برخوردار است. این درخت کهنسال، در میانه خیابان شرقی-غربی شهر قرار گرفته، که احتمالا میدان این قسمت از شهر به دلیل اهمیت وجود درخت کهنسال در این قسمت و شادابی و سرسبزی آن به «سبزه میدان» معروف شده است.تمام مردم شهر اطلاع دارند که چنین درختی وجود دارد و مثل اغلب چنارهای کهنسال ایران، که در مکان های مقدس واقع شدند، این درخت هم در کنار مسجد جامع اسکو واقع شده است، که حالتی از تقدس را به این درخت کهنسال می دهد. قطر درخت چنار ۱۲۰۰ ساله، در جایی که با زمین در تماس می باشد به اندازه سه متر و ۴۰سانتی متر و ارتفاع آن حدود ۱۴ متر است، طول تاج این درخت هم ۲۰متر می باشد.گفته شده است به دلیل قطور بودن تنه این درخت، در زمان قدیم، داخل این درخت مغازه پینه دوزی وجود داشته، که بعد ها تعطیل شد.
derakhtechenar
درخت چنار اسکو از دو سمت جنوبی و شرقی مخصوصا در بخش شرقی دچار پوسیدگی شدید شد و با اقدامات حفاظتی مسئولان شهرداری با بتن پرشد و راه ورودی به بخش‌های آسیب دیده به طور کامل مسدود شده است.
با اینکه تنه اصلی این درخت قطع شده و داخلش را سیمان کرده اند ولی هنوز بزرگ و زیباست , شهر اسکو  قدمت اش بیش از تاریخ درخت کهنسال چنار است ولی اولین بار در کتیبه آشوریان نام این منظقه اشاره شده که به این واسطه این بوده که آشوریان وقتی شهری را تسخیر و غارت می‌کردند را ثبت می‌کردند.
این درخت شاید قدیمی‌ترین نماینده زنده این شهر کوچک ایران زمین باشد.
همچنین  این درخت ۱۲۰۰ ساله به ثبت ملی رسیده است.
سازمان میراث فرهنگی اقدام به شناسایی تعدادی از درختان چنار کهنسال آذربایجان‌شرقی کرد که ثبت ملی پنج درخت چنار استان در چهارمین همایش ثبت ملی آثار در جزیره قشم حاصل آن بود.
قرار گرفتن این درخت در شهر اسکو به دلیل واقع شدن آن در دامنه‌های غربی سهند و وجود آثار باستانی غنی در این شهرستان و مسیر روستای طبیعی تاریخی کندوان و حیله‌ور، بر ظرفیت‌های گردشگری منطقه افزوده است.
موقعیت : آذربایجان شرقی – اسکو کنار مسجد جامع

منبع :

– همگردی

– پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ اسکو

– وبلاگ کندوان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “درخت چنار ۱۲۰۰ ساله اسکو”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *