موزه جنگ ارمنستان

موزه جنگ ارمنستان
قسمت مرکزی موزه جنگ ایروان
قسمت مرکزی موزه جنگ ایروان

ارمنستان هر سال در روز نهم ماه می مصادف با روز پایان جنگ دوم جهانی با نثار گل بر بنای یادبود سرباز گمنام یاد سربازانی که در این جنگ جان خود را برای دفاع از میهن شان از دست دادند گرامی می دارند.
در جنگ دوم جهانی که دهها میلیون انسان کشته شدند ، ششصد هزار نفر از ارمنستان داوطلبانه در کنار دیگر نیروهای ارتش شوروی در مبارزه با قوای آلمان نازی شرکت کردند که از میان آنها سیصد هزار نفر کشته شدند.
در موزه جنگ ایروان پایتخت ارمنستان عکس هایی از این افراد،سلاح ها و وسایل شخصی آنها نگهداری و در معرض دید عموم قرار دارد.
آراکلیان که یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم است هم اکنون هشتاد و دوسال دارد و در جنگ دوم جهانی بیست سال داشت خواستار صلح در جهان است.
وی می گوید: از همرزمانم تنها من زنده ماندم و وظیفه خودم می دانم که هر سال با نوه هایم در این جا بیایم و برای آنها از رشادت های گذشتگان سخن بگویم زیرا نسل آینده باید تاریخ را بخوبی بداند و آنهایی که برای صلح و دستی بین انسان خون ریختند بشناسد.
هوانسیان یکی دیگر از سربازانی که در جنگ دوم جهانی شرکت کرده می گوید: از همرزمانم که سی نفر بودند تنها پنج نفر زنده ماندیم و بقیه در جنگ کشته شدند. بخشی از موزه جنگ به گروهانی که در آن خدمت کردم اختصاص دارد. من هر سال در این روز از مسکو به ایروان می آیم و ساعت ها به عکس های همرزمانم انسان هایی که طالب صلح بودند خیره می شوم و به گذشته سفر می کنم و یاد آنها را که شش سال دور از خانه و خانواده و در سخت ترین شرایط جنگیدند پاس می دارم.
بنای یادبود سرباز گمنام که در مجاورت مجسمه مام وطن ارمنستان قرار دارد به مثابه سنگ قبر آن دسته از سربازان جنگ دوم جهانی است که هرگز به خانه بازنگشتند.

موزه جنگ ارمنستان

قسمت مرکزی موزه جنگ ایروان

تانک BMP-1 - موزه جنگ ایروان

تانک BMP-1 – موزه جنگ ایروان

تفنگ ZiS-2 - موزه جنگ ایروان

تفنگ ZiS-2 – موزه جنگ ایروان

منبع: آرام تور

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موزه جنگ ارمنستان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *