کباب بناب

نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب که از گوشت تازه و چربیدار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است.

kababebonab

کباب بناب در واقع بدلیل کیفیت گوشت مصرفی ونحوه فراوری آن معروف است و آن بدین صورت است که:گوشت تازه گوساله وگوسفند را به همراه مقدار مشخصی پیاز خرد شده درروی کنده بزرگی از درخت (معمولا گردو یا توت)، بوسیله ابزاری ساطور مانند بنام قیمه چه ساطوری می‌کنند وزمان اماده شدن گوشت وقتی است که قسمت بیشتر گوشت به ساطور یا قیمه چه بچسبد. اغلب کباب بناب در روی ذغال با کیفیت بهتری می‌پزد. مخترع کباب بناب شخصی بنام صمد کباب پز بوده که در میهمانی‌های بزرگ در باری (شاهنشاهی) سر اشپز بوده‌است امروزه کباب بناب طرفداران بیشماری در کل ایران حتی جهان دارد وعلاوه بر شهرهای ایران در شهرهای بزرگ اروپایی وامریکایی از قبیل لوس انجلس، کلن، استانبول و…. شعبه‌هایی از کباب بناب وجود دارد.

در پخت کباب کوبیده ، نریختن آن بر روی منقل مهم می باشد که فقط به میزان حرارت آتش بستگی دارد.

مواد اولیه

  • ۱ کیلو گرم گوشت گوسفند پر چرب چرخ کرده-ترجیحاٌ قلوه گاه
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • به مقدار لازم نمک
  • به مقدار لازم فلفل سیاه

bonabkabab

دستورالعمل

  1. گام اول: ابتدا پیاز را ریز ساطوری کرده و به همراه نمک و فلفل کاملاٌ با گوشت مخلوط کرده و ماساژ می دهیم.
  2. گام دوم: بمیزان دلخواه از گوشت برداشته و کف دست مانند کوفته گرد کرده و سیخ را از وسط آن عبور می دهیم و بعد با انگشتان دست آن را به شکل عکس در امتداد سیخ بطور یکسان پهن می کنیم.
  3. گام سوم: قبل از قرار دادن سیخها بر روی آتش ذغالها باید گداخته شده باشند و بطور مساوی در همه جای منقل توزیع شده باشند.
  4. گام چهارم: بعد از قرار دادن سیخها بر روی آتش مطلقاٌ آتش را باد نزنید و پس از گذشت یک دقیقه سیخ را بر گردانید تا طرف دیگر آن یک دقیقه رو به آتش باشد و گوشت بهم بچسبد و دیگر شانسی برای ریختن وجود نداشته باشد.
  5. گام پنجم: به طور مداوم هر چند دقیقه یکبار سیخها را برگردانید. مطلقاٌ آتش را باد نزنید و منتظر سیاه شدن کبابها نباشید و سعی کنید با چاقو از ته سیخ قدری از کباب را جدا کرده و بچشید، برای اینکه متوجه شوید کباب پخته است.
  6. گام ششم: بهتر است کبابها را قبل از خشک شدن و هنگامی که هنوز آبدار هستند از روی آتش بر دارید داخل نان گذاشته سیخها را خارج نموده و بلا فاصله قدری سماق به آنها بپاشید و سپس بهمراه برنج ،کره، ماست چکیده، پیاز و ریحان نوش جان کنید.

kababehbonab

منبع :

– ویکی پدیا

– وب سایت سرزده

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کباب بناب”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *