شرط دولت برای حمایت از پروژه های گردشگری

tochl2

سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری در حالی بوروکراسی زمانبر در صدور مجوزها و ارائه نشدن زمین کافی برای فعالیت‌های گردشگری از سوی سازمان‌های دولتی را اخلال در اجرایی شدن پروژه‌های گردشگری می‌دانند که بخش‌های دولتی نیز از وجود قوانین و دستورالعمل‌های سختگیرانه در ارائه زمین به صاحبان پروژه‌های بزرگ خبر می‌دهند.

استدلال مسئولين سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور به‌عنوان سازماني كه مالكيت تمامي اراضي ملي و منابع طبيعي كشور را در اختيار دارد اصرار بر همان سياست سختگيرانه واگذاري زمين به صاحبان طرح‌هاي بزرگ گردشگري است. آنها مي‌گويند اراضي ملي متعلق به آيندگان است و سياست‌شان حفاظت كامل از اين اراضي است.

برخي سرمايه‌گذاران مناطق نمونه گردشگري نيز مي‌گويند با بررسي بوروكراسي طولاني‌مدت پيش پاي سرمايه‌گذارها به اين نتيجه رسيده‌اند كه اجراي كارهاي بزرگ در اين كشور امكانپذير نيست. سازمان‌هاي دولتي اما مي‌خواهند فهرستي از سرمايه‌گذاران واقعي صنعت گردشگري كه منابع مالي شفاف براي اتمام پروژه‌هاي گردشگري در مناطق نمونه گردشگري دارند تهيه شود تا منابع و زمين‌ها به افرادي داده شود كه به گفته آنها داراي تجربه هستند. آنها استدلال مي‌كنند كه با اين شيوه مي‌توان از اتمام پروژه‌ها و جلوگيري از سوءاستفاده‌ها در پوشش فعاليت گردشگري اطمينان داشت.

نياز به شفافيت در بخش گردشگري

رئيس سازمان امور اراضي وزارت جهاد و كشاورزي كشور مي‌گويد: اولويت دولت حمايت از سرمايه‌گذاران و كمك به طرح‌هاي گردشگري است. اما فضاي كار در بخش گردشگري شفاف نيست و عده‌اي به نام گردشگري اقداماتي انجام مي‌دهند كه هيچ ارتباطي با اين بخش ندارد.

رئيس سازمان امور اراضي وزارت جهاد و كشاورزي در پاسخ به سرمايه‌گذاراني كه يكي از مشكلات اصلي سرمايه‌گذاران در مناطق نمونه گردشگري را سختگيري‌هاي سازمان امور اراضي در وزارت جهاد و كشاورزي اعلام كرده‌اند، گفت: بررسي‌ها نشان داده كه متأسفانه افراد زيادي به اسم گردشگري به فكر ويلاسازي هستند و اراضي را تخريب كرده‌اند.او نتيجه اين فعاليت‌ها در پوشش گردشگري را ساخت ويلاهاي شخصي در سواحل شمال كشور كه بلااستفاده هستند خواند كه تداوم آن موجب كاسته شدن از زمين در شمال كشور شده است.

آنطور كه قباد افشار اعلام كرده است نتيجه ديگر اين ساخت‌وسازها و ايجاد تاسيسات در شهرهاي شمالي به جايي رسيده كه حالا وزارت جهاد و كشاورزي براي پرورش ماهيان خاوياري زمين ندارد و به‌دنبال يافتن زمين براي پرورش اين‌گونه از آبزيان است.

معاون امور اراضي وزارت جهاد و كشاورزي همچنين خبر داده است كه وضعيت به جايي رسيده كه زمين‌هاي درجه يك كشاورزي شمال كشور هم تبديل به ويلا شده است. به گفته قباد افشار، در سال‌هاي گذشته برخي در پوشش فعاليت گردشگري زمين‌هايي را از وزارت جهاد و كشاورزي گرفته‌اند اما اين زمين‌ها را تفكيك كرده و فروخته‌اند و اكنون دولت با آنها درگير است تا زمين‌ها را بازگردانند. او همچنين از سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري در مناطق نمونه گردشگري خواست تا تضمين‌هاي كافي براي اتمام پروژه‌هاي خود در مناطق نمونه گردشگري داشته باشند تا دولت نيز بتواند پاسخگوي نياز آنها باشد. قباد افشار همچنين به سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري در مناطق نمونه كشور اعلام كرد كه وزارت جهاد و كشاورزي در حوزه امور اراضي و واگذاري‌ها در حال تقويت نظارت است و سازمان ميراث فرهنگي و وزارت جهاد و كشاورزي با تعيين برخي چارچوب‌ها مي‌توانند از سوءاستفاده‌هاي احتمالي در اين بخش جلوگيري كنند.

hotel7setare

شناسايي سرمايه‌گذاران واقعي

سيد محمد پژمان مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن نيز اگرچه بوروكراسي موجود در كشور را مانع بزرگ در توسعه كشور مي‌داند و از اين منظر با سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري موافق است و بوروكراسي سنگين را به همراه نگاه بدبينانه به سرمايه‌گذار و سرمايه‌گذاري را نكوهش مي‌كند؛ اما اين نكته را به سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري يادآور مي‌شود كه در برخي موارد سختگيري‌ها به اين دليل بوده كه مشاهده شده اقداماتي مغاير با آنچه در طرح نخست اعلام شده انجام شده است.

او مي‌گويد: بايد افرادي كه در حوزه سرمايه‌گذاري صنعت گردشگري فعاليت مي‌كنند كارشناسي شوند تا ديگر نگران نباشيم كه سرنوشت زمين واگذار شده به آنها چه مي‌شود؟ او همچنين از سرمايه‌گذاران بخش گردشگري در مناطق نمونه گردشگري خواست تا با اعلام زمانبندي دقيق اتمام پروژه‌ها، جزئيات و فازبندي آن اسير چرخه بوروكراسي نشوند. آنطور كه پژمان مي‌گويد: پروژه‌اي كه زمان احداث آن ۵سال طول بكشد صرفه اقتصادي ندارد و ادامه آن اتلاف سرمايه است.پژمان همچنين شرط پشتيباني دولت از پروژه‌هاي گردشگري را مشخص بودن جزئيات، منابع مالي شفاف و تأييديه سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد.

منبع: همشهری آنلاین – محمد باریکانی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شرط دولت برای حمایت از پروژه های گردشگری”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *