مقصد، ديار مهرباني؛ مشهدالرضا

123

پایتخت معنوی کشورمان با آمار ۳۲میلیون مسافر – زائر در سال، مدت‌هاست که به مقصد اصلی بسیاری از سفرهای داخلی تبدیل شده است؛ زائرانی که برای سفر، بهانه نمی‌خواهند؛ همین که دلشان هوای حرم و گنبد طلایی امام‌رضا(ع) را بکند، راهی می‌شوند.

مقدمات سفرشان يكي يكي و پشت سر هم جور مي‌شود؛ انگار كه واقعا طلبيده شده باشند. اگر شما هم هواي اين سفر معنوي به دلتان افتاده، فقط بايد شال و كلاه كنيد، چمدان ببنديد و راهي شويد. مقصد، ديار مهرباني است؛ مشهدالرضا؛ شهري كه محل شهادت است؛ شهري كه گنبد طلايي امام هشتم بين كوچه و خيابان‌هايش مثل نگين مي‌درخشد. اگر هواي سفر داريد، فقط كافي است عازم شويد و به جمع ۳۲ميليون مسافر در سالي بپيونديد كه هر سال به قصد زيارت پا به مشهدالرضا مي‌گذارند. براي اينكه حساب و كتاب هزينه سفر دست‌تان بيايد، هزينه‌هاي سفر از طريق ۳ راه اصلي به مقصد مشهد و مبدا شهرهاي مختلف كشورمان را بررسي كرده‌ايم تا انتخاب آسان‌تري داشته باشيد.

هوايي

در هواي كوي تو …
زائران امام‌رضا(ع) براي رسيدن به مشهد مي‌توانند از مسير هوايي هم استفاده كنند. صرفه‌جويي در زمان مهم‌‌ترين فاكتور انتخاب اين راه براي رسيدن به مقصد است و اين يعني بيشتر افرادي كه با هواپيما عازم مشهد مي‌شوند، ترجيح مي‌دهند هزينه بالاتري براي رسيدن به مقصد بپردازند و در عوض زمان كمتري در راه باشند. به جز تهران، پرواز به مشهد از فرودگاه‌هاي بيشتر شهرهاي كشور امكان‌پذير است و مسافران مي‌توانند از دورترين نقاط كشورمان هم با هواپيما خودشان را به مشهد برسانند. همين مسئله باعث شده كه فرودگاه مشهد به‌عنوان دومين فرودگاه پرترافيك كشور روزانه به ۲۲۰۰۰مسافر داخلي و خارجي و حداقل ۱۷۰و حداكثر ۲۴۰پرواز سرويس بدهد و به ۳۴مسير داخلي و ۲۰مسير خارجي پروازمستقيم داشته باشد.

براي تهيه بليت هواپيما به مقصد مشهد، مي‌توانيد از طريق آژانس‌هاي مسافرتي يا دفاتر و سايت‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي فعال در صنعت حمل‌ونقل هوايي اقدام كنيد. اگر مي‌خواهيد هزينه كمتري براي بليت بپردازيد، درصورت امكان بليت را به‌صورت چارتر خريداري كنيد؛ پرواز چارتر به پرواز اجاره‌شده‌اي گفته مي‌شود كه بليت‌هاي آن توسط شركت اجاره‌كننده كه مي‌تواند يك ارگان، سازمان يا يك آژانس مسافرتي باشد فروخته مي‌شود. يكي از مشخصه‌هاي اصلي اينگونه پرواز‌ها، ريسك ناشي از پر يا خالي بودن پرواز است كه مستقيما متوجه چار‌تر‌كننده است چرا كه چارتر‌دهنده در هر شرايطي هزينه‌ كامل پرواز را دريافت مي‌كند. باتوجه به همين موضوع براي پايين آوردن هزينه تهيه بليت مي‌توانيد تا آخرين ساعات قبل از پرواز صبر كنيد چون در اين مواقع شركت‌هاي چارتركننده به‌خاطر خالي نماندن صندلي‌ها و جلوگيري از ضرر و زيان، قيمت‌ها را پايين مي‌آورند و بليت‌ها را ارزان‌تر از نرخ مصوب مي‌فروشند. اين بليت‌ها را مي‌توانيد از سايت‌هايي تهيه كنيد كه به‌طور تخصصي به فروش بليت‌هاي چارتر مي‌پردازند و دستشان هميشه پر است.

122

ريلي

خط‌هايي كه به تو ختم مي‌شود
قطارها در همه جاي دنيا با داشتن كمترين آمار سانحه «امن‌ترين وسيله سفر» لقب گرفته‌اند. مشهد هم از سال‌ها پيش به شبكه ريلي كشور پيوسته و يكي از ايستگاه‌هاي پررفت‌وآمد و شلوغ راه‌آهن كشورمان را به‌خودش اختصاص داده است. همين مسئله باعث شده كه سفر ريلي به اين شهر تنوع زيادي داشته باشد و قطارهاي مختلفي از مبدأ‌هاي گوناگون عازم مشهد شوند. با اين حال مسير تهران – مشهد با در اختيارداشتن سهم ۴۵درصدي، بيشترين سهم انتقال مسافر ريلي كشور را از آن خود كرده است. مسافران اين مسير پر رفت‌وآمد با عبور از شهرهاي گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نيشابور به مشهد مي‌رسند.

از بين شركت‌هاي فعال در زمينه سفرهاي ريلي، شركت‌هاي نورالرضا، ريل سير كوثر، وانيا ريل، راه‌آهن شرقي بنياد، رجا، راه‌آهن حمل‌ونقل، ريل ترابر سبا، رعد تبريز و جوپار وظيفه حمل‌ونقل ريلي بين شهرهاي مختلف كشور به مقصد مشهد مقدس را به‌عهده گرفته‌اند و مسافران مشتاق را از شهرهاي قزوين، زنجان، قم، سمنان، تهران، طبس، تبريز، كرج، ساري، شاهرود، سرخس، انديمشك، اهواز، كرمان، ملاير، اراك، كاشان، شيراز، اصفهان، بندرعباس و يزد به مشهد مي‌رسانند و اين يعني اگر ساكن هركدام از اين شهرها باشيد مي‌توانيد با قطار، خودتان را به مشهد برسانيد.

انتخاب نوع قطار بستگي مستقيمي به ميزان هزينه‌اي كه براي سفر درنظر گرفته‌ايد دارد. براي تهيه بليت قطار مي‌توانيد با مراجعه به آژانس‌هاي مسافربري يا شركت‌هاي فعال شبكه ريلي يا فروش آنلاين در اينترنت با توجه به نوع قطار بليت دلخواه‌تان را تهيه كنيد. البته قبل از خريد بهتر است اطلاعات كاملي درباره نوع قطاري كه قرار است شما را به مقصد برساند، امكانات اختصاصي‌اش و مدت زماني كه قرار است در راه باشيد، به‌دست بياوريد.

جاده‌اي

اتوباني به نام تو
سفر با اتوبوس شايد براي افرادي كه از مسيرهاي نزديك راهي مشهد مي‌شوند جزو نخستين و بهترين گزينه‌ها باشد اما براي ساكنان شهرهاي دورتر كه در فاصله‌هاي چندصد كيلومتري با اين شهر قرار گرفته‌اند، اتوبوس وسيله مناسبي به‌نظر نمي‌رسد؛ اما از آنجا كه اتوبوس جزو كم‌هزينه‌ترين وسيله‌هاي سفر بين شهري در كشورمان است، خيلي‌ها قيد مدت زمان طولاني در راه بودن را مي‌زنند و ترجيح مي‌دهند با هزينه كمتر و از اين طريق راهي سفر شوند. از پايانه‌هاي مختلف در شهرهاي كوچك و بزرگ كشورمان، هر روزه اتوبوس‌هايي به سمت مشهد و به مقصد پايانه‌هاي اتوبوسراني اين شهر حركت مي‌كنند. بين تمام پايانه‌هاي شهر مشهد، پايانه امام‌رضا(ع) با وسعت ۴۷۰هزار مترمربع بزرگ‌ترين پايانه مسافربري كشور است كه امكان ارائه خدمات به ۸۰هزار مسافر و پذيرش ۲۰۰۰دستگاه اتوبوس را در يك روز دارد.بليت‌هاي اتوبوس را هم مي‌توانيد از طريق مراجعه مستقيم به پايانه‌هاي اتوبوسراني، تعاوني‌هاي مختلف يا نمايندگي‌هاي شركت‌هاي مسافربري تهيه كنيد. با اين حال آسان‌ترين راه مراجعه به سايت‌هاي فروش بليت اتوبوس‌هاي بين جاده‌اي و خريد اينترنتي است. دقت كنيد كه قيمت بليت با توجه به تجهيزات اتوبوس و نوع تعاوني متغير است. درحال حاضر گران‌ترين بليت متعلق به اتوبوس‌هاي VIP است كه شرايط ويژه‌اي را براي مسافران فراهم كرده‌اند. اصطلاح VIPمخفف كلمه Very Important Person(شخص بسيار مهم) است. اين اتوبوس‌هاي جديد به وسايل تأمين آسايش بيشتر مسافران، سيستم تهويه هوا و… مجهز شده و ظرفيت ۲۶نفر مسافر را دارند.

مسافران عاشقي كه …

خيابان‌هاي مشهد با سكوت آشنا نيستند؛ هيچ‌وقت خالي از مسافر نبوده اند؛ براي مشهد، همه فصل‌ها فصل سفر است. در تعطيلات تابستاني و تعطيلات نوروزي، اين شهر به مقصد جماعتي تبديل مي‌شود كه يا كارمندند و حقوق بگير و چشم‌شان دنبال عددهاي قرمز روي تن تقويم براي مسافرت، يا بچه مدرسه‌اي دارند و ايام تعطيل تنها گزينه پيش رويشان براي سفر است. پاييز و زمستان مشهد هم هيچ‌وقت بدون مسافر نيست، اين دو فصل هم، زمان ورود مسافراني است كه شغل‌شان كشاورزي و باغداري است؛ مسافراني كه در ۶ماهه دوم سال مي‌توانند فارغ از هياهوي كار و زراعت، به گشت و‌گذار بپردازند. براي اين گروه هم مشهد نخستين مقصد سفر است. به جز اين، مركز استان خراسان رضوي در ايام و مناسبت‌هاي مذهبي هم پذيراي جمعيت عاشقي است كه دوست دارند روزشان را در كنار حرم امام‌شان به شب برسانند. اينگونه است كه آمار زائران مشهد هر سال از سال قبل بيشتر مي‌شود؛ مسافراني كه از راه‌هاي مختلف خودشان را به اين شهر مي‌رسانند. سفر جاده‌اي، ريلي و هوايي ۳راه اصلي و پرطرفدار ورود مسافر به اين شهر است كه آمار بالايي از حجم سفرهاي انجام شده كشور را هم در بر مي‌گيرد. با اين حال به اين آمار چند ميليون نفري مي‌توانيد تعداد افرادي را هم كه با پاي پياده راهي اين شهر مي‌شوند اضافه كنيد؛ عاشقاني كه تعدادشان كم هم نيست. طبق گفته‌هاي حسين رضايي يكي از اعضاي هيأت مديره جمعيت خدمتگزاران زائران پياده رضوي، تعداد زائران پياده ورودي به مشهدالرضا در پايان روز ۲۸صفر سال گذشته بيش از ۶۷هزار و ۶۰۰نفر بود؛ مسافران عاشقي كه از سيستان و بلوچستان، كرمان، سمنان، خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، گلستان و مازندران به مشهد وارد شدند.

منبع: همشهری آنلاین – مینا مولایی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مقصد، ديار مهرباني؛ مشهدالرضا”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *