موزه هدایای خامنه

موزه هدایای خامنه در محل حمام تاریخی شهر خامنه واقع شده است که شامل برخی از هدایای سید علی خامنه‌ای و میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری و هدایای مردم این شهر است.

moozehadaya

شبستر، خامنه و تسوج در مسیر شاهراه ارتباطی ری به تبریز، خوی و استانبول بوده و همواره از شهرها و قصبات مهم و قابل توجه آذربایجان بوده است. تأثیر فرهنگی بزرگان برخاسته از شبستر و خامنه از قدیم الایام بر جامعه فرهنگی منطقه و ایران سازنده بوده است.

آثار معماری، فرهنگی و تاریخی و خدماتی مورد نیاز این منطقه و کاروانهای تجارتی این محور در طول یکصد سال گذشته به شدت مورد تجاوز قرار گرفته و صدمه دیده است.
مسجد میرپنج و حمام خامنه تنها سازة سنگی منطقه می باشند که علاوه بر سنگ و آجر، ملات آهک و گچ نیز در آن بکار گرفته شده است. این دو بنا تنها بقایای بازمانده معماری در شهر خامنه می باشد.

تملک حمام قدیمی خامنه که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد از سال ۷۶ توسط شهرداری صورت گرفته است و مرمت آن به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان به انجام رسیده است.
این حمام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به منظور تبدیل به موزه و نگهداری هدایای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و آقای مهندس میرحسین موسوی، نخست وزیر محبوب ۸ سال دفاع مقدس و بزرگان منطقه اختصاص یافته است.

حمام خامنه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر خامنه، بلوار آیت الله خامنه‌ای، میدان بازار، جنب مسجد جامع واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام دارای ۸۰۰ متر مربع عرصه و ۳۸۰ متر مربع اعیانی می باشد همچنین در مساحت ۲۳۰ متر مربع ساختمان الحاقی در ۲ طبقه قسمت اداری و نگهبانی و موتورخانه موزه، بنا شده است. ساختمان اصلی حمام ( موزه هدایا ) پس از ورود به یک هشتی ورودی با ۲۰ پله به پایین، وارد سربینة هشت ضلعی حمام می شویم.
یک حوض سنگی با فواره سنگی در وسط سربینه خودنمائی می کند و سکوهای مرمرین در پیرامون سربینه توجه هر بیننده را به خود جلب می کند.

سقف گنبدی شکل به ارتفاع ۵/۵ متر با کاربندی های گچی از دیگر تزئینات معماری حمام می باشد.
سپس با یک راهرو ارتباطی وارد گرمخانه می شویم. سقف گنبدی گرمخانه با دو گنبد فرعی و یک گنبد اصلی که ارتفاع آن به ۷ متر می رسد شکوه خاصی به حمام داده است.
در کنار گرمخانه، موتورخانه قدیمی حمام، سرویسهای بهداشتی، نظافت خانه و قسمتهای خصوصی حمام از دیگر بخشهای حمام قدیمی خامنه می باشد که در کاربری جدید به اتاقک های ویدئو، پروژکتور، اتاق کامپیوتر و اتاق موزه دار اختصاص یافته است.

hamamekhamne

محوطه حیاط موزه به مساحت ۳۳۶ متر مربع به سبک سنتی کرت بندی و آجرفرش گردیده است. و دیوارها با ازاره سنگی و پایه های آجری، قاب بندی شده و فرم زیبائی به خود گرفته است.
همچنین در پشت بام حمام قدیمی نیز طرح قاب بندی با پایه های آجری و هره آجری تکرار شده است. اجرای سردر آجری نیز از دیگر الزامات مرمت این بنا بوده است که با یک کتیبه گچی تزئین یافته است.

در این موزه هدایایی از قبیل: میناکاری روی چوب، آلبوم سکه و تمبر، تابلوی نقاشی با پنبه از نمای مسجد شهید مطهری اهدایی جمهوری ارمنستان، گلدان های سنگی مرمر، ظروف چوبی، تابلو صدف کاری، بشقاب صدفی، انواع شمشیر و خنجر، تابلو فرش، تابلو خط، خنجر نقره ای حکاکی شده اهدایی وزیر تجارت و صنایع عمان، ماکت مسجدالاقصی اهدایی یاسر عرفات و غیره به نمایش گذاشته شده است.
همچنین در این موزه، تابلوی نقاشی «قصیده ای برای ظهر روز دهم» که از آثار مهندس میرحسین موسوی می باشد و با تکنیک رنگ پوستر و حرارت کار شده است به چشم می خورد.

muzehadaya

آدرس : شهر خامنه، بلوار آیت الله خامنه‌ای، میدان بازار، جنب مسجد جامع

شماره تماس : ۲۳۴۴۳۵۳-۰۴۷۲

 

ساعات بازدید : ۱۴-۹

منبع :

– ویکی پدیا

– درباره تبریز

– بزرگترین وب سایت ایران شناسی و ایران گردی

– سازمان توسعه گردشگری

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موزه هدایای خامنه”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *