آبگرم اسب فروشان سراب

آبگرم اسب فروشان در روستایی به همین نام و در جنوب غربی شهرستان سراب در دامنه رشته کوه های بزقوش واقع شده است. آب آن که بین ۳۵ الی ۸۵ درجه حرارت دارد از کوههای بزقوش که از کوه های آتشفشانی منطقه می باشد سرچشمه می گیرد. آب این مچموعه خواص درمانی زیادی دارد و هر ساله میزبان سیل وسیعی از گردشگران می باشد.

SONY DSC

شاخص‌ترين جاذبه طبيعي گردشگري روستاي اسب‌فروشان چشمه آبگرم آن است که در فاصلة ۴ کيلومتري روستا قرار دارد.
ميزان آبدهي چشمه آبگرم ۳۶۰ ليتر در ثانيه است و حوض سرپوشيده‌اي با مساحت ۲۰۰ متر مربع ساخته شده تا در فصول بهار و تابستان آب آن براي بهره‌برداري گردشگران مورد استفاده قرار گيرد. در محوطه پيرامون حوض سرپوشيده، تعدادي سکو جهت نصب موقت چادر احداث شده است.شيب‌هاي بالاتر از آبگرم، براي کوهنوردي بسيار مناسب است. دو آبشار زيبا که از ارتفاعات ۲۷۲۰ متري کوهستان بزغوش سرچشمه مي‌گيرند، فضاي دلپذيري را براي کوهنوردان به وجود آورده‌اند.
محل آبگرم داراي خدمات فروشگاهي و رستوران است و در حال حاضر هتل نسبتاً بزرگي در چهار طبقه و ۱۶ سوئيت در حال احداث است. پايين‌تر از آبگرم و در حاشية دره، حوضچه پرورش ماهي قزل‌آلا قرار دارد که براي گردشگران، محل مناسب تفرجگاهي و تهيه ماهي تازه قزل‌آلا و پخت کباب ماهي است.
روستاي اسب‌فروشان از نظر تاريخي و معماري مذهبي، هفت مسجد و حسينيه دارد که قديمي‌ترين آنها مسجد حيدرخان است که قدمتي بيش از يک قرن دارد. مهم‌ترين مسجد روستا، مسجد حاجي غفار است که در واقع مسجد جامع روستاست.
مردم اين روستا، مانند ساير مناطق آذربايجان، در مراسم عروسي و اعياد ملي و مذهبي به جشن و شادماني مي‌پردازند و در ايام عزاداري به ويژه ماه محرم و روزهاي رحلت امامان و عزيزان سوگواري مي‌کنند.
صنايع دستي روستاي اسب‌فروشان شامل بافت جوراب، دستکش پشمي زمستاني، جاجيم و گليم است. در اين روستا چاقوسازي نيز رواج دارد.
غذاهاي محلي که در اين روستا رواج دارد عبارتند از انواع کباب، آبگوشت بزباش، کوفته و ديگر غذاها از قبيل قورمه سبزي و قيمه پلو. تهيه غذاهاي محلي روستا در مراکز خدماتي و رستوراني روستا براي گردشگران ميسر است.
دسترسي: اين روستا در ۱۳ کيلومتري جنوب شهر سراب واقع گرديده و جاده‌اي اتومبيل‌ را دارد.

منبع :

– مرکز گردشگری سلامت ایران

– بزرگترین تار نمای گردشگری آذربایجان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آبگرم اسب فروشان سراب”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *