غار شوی

غارشوی،بانه،کردستان
غارشوی،بانه،کردستان
غارشوی،بانه،کردستان
غارشوی،بانه،کردستان

غارشوی،بانه،کردستان

غار شوی در روستای شوی در ۱۲ کیلومتری بانه در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار دارد. طول این غار ۲۶۷ متر است و با شیب بسیار تندی رو به پایین می‌رود. ارتفاع دهانه غار کوچک است و برای ورود به آن می‌بایست به صورت خمیده حرکت کرد همچنین عرض دهانه غار نیز کمتر از ۲ متر می‌باشد. درون غار آبرفتی، ریزشی و بسیار خطرناک است و چاه‌های عمیق زیادی در دالان‌ها و تالارهای آن وجود دارد به همین جهت پیمایش غار نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات مخصوص غارنوردی می‌باشد.شوي نامي آشنا براي دوستداران غارنوردي است.

غارشوی،بانه،کردستان

غارشوی،بانه،کردستان

 بلافاصله پس از ورود و بعد از چند متر مسير افقي و مسطح به پرتگاهي مي رسيم که دو راه مشخص را در برابر ما قرار مي دهد. مسير سمت چپ که به چاهي مي ماند و در ادامه به تالار کوچکي فرود مي آيد که البته راه به جائي نداشته و تنها مي توان با گرايش به سمت راست و فرود از شيبي تند به مسير اصلي وارد شد. مسير سمت راست که در واقع شعبه اصلي غار شوي است نيز با شيبي تند و طولاني به سمت پائين مي رود. پس از بررسي مسير بدليل لغزندگي بسيار زياد و گل آلود بودن شيب پيش رويمان کارگاهي داير کرده و با استفاده از آن فرود مي رويم. البته شيب مسير زياد نبوده و از طناب فقط براي حمايت فرود استفاده مي کنيم. اين شيب حدود ۵۰ متر ادامه داشته و ما را به اعماق غار مي برد. در انتهاي طناب و شيب مذکور به سطحي مسطح مي رسيم که ۳ راه در برابر ما قرار مي دهد. اولين راه سمت چپ است که مستلزم صعود از شيبي تند و سنگلاخي است. اين مسير صعود شد و در انتها به تالاري که نزديک دهانه غار است منتهي گرديد. علير غم وجود چند دهليز و دالان کوچک و تلاش ما در بررسي همه آنها راه به جائي نبرديم و همه اين مسيرها بن بست بودند.

غارشوی،بانه،کردستان

غارشوی،بانه،کردستان

دومين راه مسير سمت راست است که با شيبي تند به سمت بالا مي رود که اين راه نيز در نهايت و قدري بالاتر مسدود مي گردد. سومين راه کههمان مسير مستقيم است و در واقع ادامه شعبه اصلي غار است را در پيش مي گيريم و بعد از عبور از يک دهليز و دالان به يک دهليز بسيار تنگ مي رسيم و با زحمت از آن عبور مي کنيم. در ادامه دالاني ديگر پيش روي ماست و دوباره دهليزي ديگر تا به يک اتاقک مي رسيم که کف آن مملو از آب و گل است و در سمت راست آن مسير ادامه مي يابد. بعد از چند تنگناي ديگر دوباره به اتاقکي کوچکتر مي رسيم که انتهاي غار شوي بوده و راه را بر ما مي بندد. توضيح آنکه در اکثر قسمتهاي اين غار دهليزهاي متعددي وجود دارد که با صرف وقت و انرژي زياد همه آنها را مورد بررسي و بازديد قرار داديم که البته هيچيک از آنها شعبه مهمي محسوب نمي شوند. نکته مهم در مورد غار شوي آنست که اکثر بخشهاي اين غار ريزشي بوده و عبور از آنها مستلزم توجه و دقت وافر است. در ضمن بيشتر نقاط غار نيز به شدت گل آلود بوده که اين مهم نيز پيمايش غار را دشوار تر کرده و به خطرات مسير نيز مي افزايد.

غارشوی،بانه،کردستان

غارشوی،بانه،کردستان

منابع :

وب سایت seeiran

-انجمن غار نوردی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غار شوی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *