پل هوایی قطور خوی

پل هوایی خوی

پل هوایی قطور شهرستان خوی بزرگترین پل هوایی در خاورمیانه است که با طبیعتی زیبا و بکر هرساله گردشگران زیادی را برای بازدید به خود جذب می کند.

پل قطور پلی است که در مسیر راه آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی ساخته شده‌است. ساخت این پل در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) به پایان رسید. این پل از نوع زیر قوسی است و تا مدت‌ها بزرگ‌ترین دهانه قوسی را در بین پل‌های ایران داشت. همچنین این پل در زمان جنگ ایران و عراق مورد اصابت راکت‌های عراقی قرار گرفت. اما خوشبختانه راکتهای عراقی با خود پل اصابت نکردند و به اطراف پل برخورد کردند. گفته شده که مهندس سازنده این پل یک زن آلمانی است. این پل در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در ناحیهٔ سرحدی کردنشین بخش قطوراز توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی می‌باشد.

ویژگی های پل:

این پل در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی (رانکین) و شرکت اتریشی (پور) پی ریزی و پایه‌های بتونی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط امریکائی‌ها انجام گرفت. طول این پل ۴۴۸ متر، طول ارک فلزی پل ۲۲۳ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور ۱۱۸٫۲۸ متر دارای ۱۰ عدد پایه بتونی مسلح بوده که ۶ عدد از این پایه‌ها به طرف خوی و ۴ عدد از پایه‌های بتونی به سمت رازی می‌باشد و در مجموع دارای ۸ دهنه که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش یافته‌اند.

رنگ این پل فلزی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق جهت استتار از حمله هوائی عراق، به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است.

پل هوایی قطور

عراق در زمان هشت سال جنگ تحمیلی، به اهمیت استراتزیک این پل به عنوان پل ریلی ایران و اروپا پی برده بود، در نتیجه اقدام به ۹ حمله هوایی و ۶ دفعه بمباران این پل کرد که آسیب‌های زیادی بر پایه های فلزی و شاسی ها و پایه های بتنی آن در این حمله ها وارد شده و چندین شهید در این حملات تقدیم اسلام و انقلاب شد.پس از اتمام جنگ تحمیلی، خسارات وارده بر این پل که ۳۰ دردصد برآورد شده بود، توسط مهندسان ایرانی آغاز شد و در اردیبشهت ۱۳۷۴ مرمت کامل شد.

پل قطور در دره مصفا و بر روی رودخانه قطور قرار گرفته است و راه آهن ترانزیتی ایران به اروپا، از روی آن می گذرد.

منبع:

_ویکی پدیا

_خبرگذاری بین المللی تسنیم

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پل هوایی قطور خوی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *