شهر آنکارا

میدان اولوس - آنکارا
میدان اولوس - آنکارا
میدان اولوس - آنکارا

آنکارا، پايتخت کشور ترکيه، شهر معماري هاي رومي و عثماني، شهر دشت و موسيقي، شهري پر از ميوه و عسل. اين شهر از معدود شهرهاي توسعه يافته ي دنياست که در کنار ظاهر مدرن و امروزي اش، نشانه هاي سنتي دوران گذشته را هم حفظ کرده است. ساختمان هاي سنگي، قلعه ها و سفر ههاي باستان شناسي آنکارا شهرت زيادي دارد و شرايط خوب بازرگاني و کشاورزي، از آن شهري مدرن ساخته که پذيراي توريست هاي بسياري است. آنکارا به خاطر ارتفاع از سطح دريا و کو ه هاي دور و بر، زمستان هاي سرد و برفي و تابستان هاي گرم و خشک دارد. براي همين بهتر است حول و حوش بهار يا پاييز که هوايش معتدل تر است به آن جا سفر کنيد.

شهر زیبای آنکارا

شهر زیبای آنکارا

اصلي ترين خيابان شهر، بلوار آتاتورک است: بلوار پهن و زيبايي که از بخش قديمي آنکارا در شمال شروع مي شود و حدود پنج و نيم کيلومتر به سمت جنوب کشيده مي شود. اگر کوچه پس کوچه هاي قديمي و رستوران ها و کافه هايي با سقف هاي چوبي و دکور قديمي را دوست داريد، سمت بخش قديمي آنکارا برويد که از ميدان اولوس شروع مي شود. این ميدان را مي توانيد از روي مجسمه ي سوار بر اسب آتاتورک که وسطش گذاشته اند، بشناسيد. بد نيست در کوچه هاي سنگ فرش آن اطراف قدمي بزنيد، قصر زيباي اولوس را ببينيد، به بساط دست فروش ها سرکي بکشيد و يا مغازه هاي فرش و آنتيک فروشي را تماشا کنيد. فرش هاي کوچک خوش نقش و نگار که راحت در چمدان جا مي شوند، ظرف هاي نقره، آينه هاي چوبي در دار و جواهرات قديمي، از جمله سوغاتي هايي هستند که حال و هواي زندگي سنتي آنکارا را در خود دارند. هنر خياباني هم به خاطر هنرنمايي نقاش ها و نوازنده ها در اين حوالي، سرگرمي خوبي براي مسافران است.

میدان اولوس - آنکارا

میدان اولوس – آنکارا

بلوار آتاتورک را که به سمت جنوب بياييد، نبش بلوار قاضي مصطفي کمال، از ابتداي بخش جديد آنکارا با هتل ها، رستوران ها، کافه ها و مراکز خريد لوکس و مدرنش سر در مي آوريد. دو کيلومتر جلوتر، مي رسيد به کاواکليدره که از محله هاي شيک و تر و تميز آنکاراست و در جاي جايش خانه هاي زيبا، هتل هاي گران قيمت و سفارت خانه هاي خارجي ساخته اند. برج مشهور آتاکوله هم روي تپه اي در همين منطقه واقع شده است. آتاکوله هم مرکز خريد دارد، هم سينما و هم رستوران گردان و آسانسور شيشه اي. يک شام دوست داشتني در رستوران گردان اين برج با چشم انداز زيباي آنکارا در شب، حال و هواي خوبي به سفرتان مي دهد.

مراکز خرید - آنکارا

مراکز خرید – آنکارا

مراکز خرید - آنکارا

مراکز خرید – آنکارا

مراکز خرید - آنکارا

مراکز خرید – آنکارا

برج آتاکوله - آنکارا

برج آتاکوله – آنکارا

انتخاب غذا در رستوران هاي آنکارا خيلي سخت نيست و کم پيش مي آيد ذائقه ي ايراني خوراک هاي ترکي را نپسندد. اسکندرکباب، سيرابي و کوفته به همراه ماست و سس هاي تند از غذاهاي پر طرفدار ترکيه هستند و براي دسر هم مي شود باقلوا يا کاديف سفارش داد که با چاي و قهوه سرو مي شوند.

گفتيم که آنکارا شهري است که حال و هواي سنتي اش را حفظ کرده. طبعاً در چنين شهري موزه هاي ديدني و جالبي هم پيدا مي شود. موزه ي تمدن هاي آناتوليايي از مهم ترين موزه هاي آنکاراست که داخلش از عصر پارينه سنگي گرفته تا دوره ي کلاسيک، چيزهايي دارد. موزه ي فرهنگ شناسي هم هست که در بلوار طلعت پاشا، روبروي خانه ي اپرا ساخته شده و مجموعه ي نفيسي از هنرهاي دستي دوره هاي سلجوقي و عثماني را به نمايش گذاشته است.

نمایی از شهر سنتی - مدرن آنکارا

نمایی از شهر سنتی – مدرن آنکارا

نمایی از شهر سنتی - مدرن آنکارا

نمایی از شهر سنتی – مدرن آنکارا

نمایی از شهر سنتی - مدرن آنکارا

نمایی از شهر سنتی – مدرن آنکارا

اگر فرصت داشته باشيد که از شهر خارج شويد، کاراگل يکي از مناطق زيباي ترکيه است که در هفتاد کيلومتري شمال آنکارا قرار گرفته؛ مسيرهاي کوه پيمايي، تپه هاي سرسبز و مناظر تماشايي دارد و يک قلعه ي باستاني مربوط به دوره ي عثماني هم براي ديدن هست. با همين فاصله از سمت جنوب شهر، به باغ وحش آتاتورک مي رسيد که باغ گل، حيوانات مختلف و مسيرهاي دوچرخه سواري اش، گزينه هاي خوبي براي وقت گذراني در آنکارا هستند.

خيلي از هتل ها، حمام ترکي را به همراه ماساژ به سبک رومي ارائه مي کنند. بسته به نوع هتل يا حمامي که انتخاب مي کنيد، ممکن است برايتان از چهل هزار تومان به بالا خرج بردارد، اما به امتحانش مي ارزد. چشمه هاي آب گرمي هم اطراف آنکارا هست که براي استراحت و آرامش مفيدند.

حمل و نقل در آنکارا به انتخاب خودتان بستگي دارد. تا کسي ها موظفند از تا کسي متر استفاده کنند، با اين حال کرايه ها در مقايسه با ايران کمي گرانتر است. براي کم کردن هزينه، مي توانيد از مترو، اتوبوس و ميني بوس استفاده کنيد که همه جاي شهر را پوشش مي دهند و معمولاً در ايستگاه هايشان نقشه ي راهنماي شهر را هم دارند. هتل هم از همه مدل و همه قيمت پيدا مي شود، هم گران و هم ارزان. هتل هاي چهارستاره اش براي دو نفر، از شبي هشتاد هزارتومان به بالا اتاق دارند و تنوعشان هم زياد است.

منبع: کتاب الکترونیکی راهنمای سفر به ترکیه/وب سایت سفری دیگر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شهر آنکارا”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *