بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف

بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف
بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف

سيد ابراهيم المرتضي الاصغر ملقب به جلال الدين اشرف ( ع )، پسر امام موسي كاظم ( ع ) ، برادر امام رضا ( ع ) و عموي امام محمد تقي ( ع ) در سال ۱۸۰ هجري قمري در شهر مدينه منوره چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شيعيان و مادرش بانو نجيه از مردم نوبه و زنگبار بود. زماني كه سنش به حدود ۳ سالگي رسيد پدر بزرگوارش را در سال ۱۸۳ هجري از دست داد و به مدد و همت برادرش امام رضا ( ع ) در مدينه پرورش يافت و در سايه چنين استادي چنان مراتب فضل و كمال را طي كرد كه در ميان برادرانش بعد از امام رضا ( ع ) در علم و حلم و زهد و تقوي و شجاعت و سخاوت بر همه پيشي گرفت و لقب اشرف را از عموي جد پدرش عمر اشرف بن امام سجاد ( ع ) اخذ نموده كه در حقيقت نشانه برتري و شايستگي او نسبت به ساير برادران بود.
او در سال ۲۰۱ هجري در زمان ولايتعهدي امام رضا ( ع ) در حالي كه حدود ۲۱ سال داشت از مدينه براي تبليغ ديني به بغداد آمد و در سال ۲۰۳ هجري وقتي خبر شهادت امام رضا ( ع ) به بغداد رسيد سادات و شيعيان براي عرض تسليت خدمت او رسيدند و براي اولين بار در آن مجلس مساله نهضت مطرح شد. اما هنوز زمان و سن حضرت براي تحقق اين امر مساعد نبود.  در سال ۲۰۴ هجري وقتي كه مامون از مرو به بغداد رفت سيد جلال الدين آن شهر را ترك كرد و به قم نزد برادر بزرگوارش سيد احمد مشهور به « شاهچراغ »رفت و خدمت او به كسب علم و فضيلت مشغول شد. حضرت پس از حدود ۳ سال اقامت در قم در سال ۲۰۶ اقدام به تشكيل نهضت كرد و پس از يك سري جنگهاي خونين در سال ۲۱۱ هجري قدرت را در گيلان در دست گرفت و نخستين دولت شيعه مذهب ايران را بنيان گذاشت.
دولت شيعي مذهب حضرت سيد جلال الدين اشرف ( ع ) ۱۳ سال ادامه پيدا كرد تا اينكه در سال ۲۲۳ هجري. در جنگي كه ميان آن حضرت و يكي از كفار منطقه به نام چهل گوش چمني در منطقه ليالمان در نزديكي شهر لاهيجان در گرفت حضرت زخمهاي بسياري متحمل شد و براي اينكه پيكر مطهرش بدست دشمنان نيفتد از صحنه كارزار دور شد و خود را به قريه سياه دارستان رودبار رساند و در خانه شيخ مفيد الدين، يكي از دوستداران اهل بيت فرود آمد و پس از ساعاتي كوتاه دعوت حق را لبيك گفت. پس از شهادت حضرت، شيخ مفيد الدين بنابر وصيت آن حضرت پيكر مطهرش را در تابوتي قرار داده و به رودخانه سفيدرود سپرد. تابوت پس از طي مسيري طولاني در قريه اي به نام كوچان به ساحل رسيد. مردم مسلمان و مذهبي كوچان پيكر پاك و مطهر حضرت سيد جلال الدين اشرف ( ع ) را از آب گرفتند و در همان روستا به خاك سپردند.
امروزه روستاي كوچان كه در آن زمان از مناطق غير حاصلخيز گيلان بود به يمن وجود حضرت سلطان سيد جلال الدين اشرف ( ع ) به منطقه اي حاصلخيز به نام آستانه اشرفيه تبديل شده است.

سید جلال الدین اشرف در شهرستان آستانه اشرفیه واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت مدفون است.

بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف

بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف محرم

بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف

بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف

منابع :

سایت ویکی پدیا

سایت سیری در ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بقعه آقا سيد جلال الدين اشرف”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *