آبشار گل‌آخور ورزقان

آبشار گل‌آخور یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی است که در حوالی روستای گل‌آخور (گورئیل) از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان ۶۰ کیلومتری غرب ورزقان در دامنه های غربی کوه کسبه و در میان جنگلهای ارسباران قرار گرفته‌است. واژهٔ «گل‌آخور» در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «گل‌ریز» می‌باشد.آبشار گل آخور ورزقان در موقعیت جغرافیایی E460724 N383337  در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

absharegolakhir

آبشار بسیار زیبا و خنک گل آخور، از سه چشمه پرآب و خنک در کوه های شمالی و مرتفع روستا، سرچشمه می گیرد و با شدت به پایین سرازیر می‌شود و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا مبدل می گردد که ارتفاع آبشار حدود ۱۰ متر است و سپس در ادامه، پس از عبور از دره زیبا و سر سبز و پردرخت و گذر از روستای ارزیل با رود طرزم به یکدیگر می‌پیوندند و رود بزرگی نشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می گردند.

 golakhir

این روستا در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه‌ای به نام سه راهی ممد آقا واقع شده، در این سه راهی بعد از پیچیدن به جاده فرعی و طی حدود پنج کیلومتر راه به روستای ارزیل رسیده و از ارزیل تا خود آبشار باید یک کیلومتر راه خاکی را طی کرد، معدن طلای اندریان نیز در این منطقه قرار دارد.

 علاوه بر آبشار، قله جلا داغي اين روستا و ييلاق هاي با لادست قله ميتواند مورد توجه گردشگران و كوهنوردان قرار بگيرد مردم روستا اكثراً سيد هستند و يك امامزاده هم در طرف ديگر روستا (سمت باغات)قرار دارد كه به امامزاده پير سید علی اقا معروف است  چند تا آلاچيق توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در بالاي آبشار حهت استفاده گردشگران ساخته شده و همچنين راه رسيدن به خود آبشار براي راحتي مسافران پلكان كشي شده است. اهالي روستا به اين آبشار چرنا مي گويند.

rusatyegolakhur

منبع :

– ویکی پدیا

– سیری در ایران

– کویرها و بیابان های ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آبشار گل‌آخور ورزقان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *