منار جنبان

منارجنبان، اصفهان
منارجنبان، اصفهان

منارجنبان، اصفهان

منار جنبان در حقيقت بقعه ‏اي است كه بر مزار شيخي زاهد و عابد به نام عمو عبدالله كه در ذيحجه سال ۷۱۶ هجري قمري وفات يافته، ساخته شده است. اين بنا در آغاز، تنها ايواني بوده  كه بعدها دو مناره معروف را به ساختمان آن افزوده ‏اند. منارجنبان بر سر راه اصفهان به نجف آباد در روستايي به نام كاردالان قرار دارد. هر يك از دو مناره اين بنا ۱۷ متر بلندي دارد و ارتفاع بنا ۱۰ متر است.
شهرت منارجنبان اصفهان از ديرباز به اين خاطر بوده است كه هر گاه يكي از مناره‏هاي طرفين ايوان بنا را مي ‏جنبانده ‏اند، اين حركت به مناره ديگر هم منتقل مي ‏شده است. اين حركت و انتقال آن به مناره ديگر از ديرباز تعجب بسياري از مردم و بازديدكنندگان آن را بر مي ‏انگيخته است.
صاحبنظران بر اين باورند كه چنين شكل و مناره اي طبيعتا باعث حرکت مزبور خواهد شد و اگر در اينجا بسيار چشمگير است به دليل باريكي و سبكي اين مناره ها مي باشد. جهانگردان به مناره ‏ها  و ساختمان هايي كه به همين طريق مي ‏جنبيده ‏اند در نقاط ديگر جهان اشاره كرده ‏اند. كاشي هاي لاجوردي و فيروزه‏اي زينت بخش اين بناست و بر روي مزار نيز قطعه سنگي مرمري وجود دارد كه سوره يس از قرآن كريم حاشيه آن را زينت داده است.

منارجنبان، اصفهان

منارجنبان، اصفهان

كتيبه ‏هاي ديگري نيز در اين آرامگاه وجود دارد كه از آن جمله آنوبانيني ميتواند به كتيبه‏ اي بر سنگ مرمر بالاي سنگ اصلي كه از عمو عبدالله به عنوان يك مرد پرهيزگار و زاهد نام مي ‏برد؛ اشاره کرد.

منبع:

anobanini.ir

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “منار جنبان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *