امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان

امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان مزار خلیل عارف نامی «متوفی ۴۵۷» قرن پنجم هجری یکی از چهار ناظر بازسازی شهر تبریز و پایه‌گذار مسجد جامع تبریز بعد از زلزله سال ۴۳۵ هجری است وی از متقدمان مشایخ آذربایجان می‌باشد مزار این عارف نامی به عنوان «امامزاده ابراهیم خلیل» در ورودیه قبرستان تاریخی شهر صوفیان واقع شده‌است.مردم صوفيان اعتقاد راسخي به اين امامزاده داشته و همواره در عمران و آبادي و احيا آن تلاش كرده اند. در ايام محرم و سوگواري ها مراسم عزاداري در حسينيه اين بقعه برگزار مي شود و مردم نذورات خود را به ضريح مي اندازند و روزهاي پنجشنبه و جمعه حرم اين بزرگوار از جمعيت زوار موج مي زند كه براي راز و نياز به اين مكان مقدس مي آيند.

آستان امامزاده ابراهيم خليل (علیه السلام) در بخش صوفیان شهرستان شبستر، ۳۵ كيلومتري شهر تبريز و بين سه شهر تبريز به مرند و شبستر، در سمت شرقي شهر صوفيان، كنارجاده ترانزيتي و راه آهن واقع شده است و در روبروي این زيارتگاه پارك بزرگ شهر صوفيان بنام پارك ملت قرار دارد. وجود فضاي سبزدر كنارفضاي روحاني و معنوي بقعه امامزاده ابراهيم خليل (علیه السلام) باعث شده هر روز كاروان هاي زيارتي مزار حضرت زينب و حضرت رقيه (علیها السلام) كه به سوريه سفر مي كنند ساعاتي را در كنار بقعه اين امامزاده و پارك ملت و همچنين مسجد جامع صوفيان در نزديكي هاي امامزاده سپري نمايند.
بنای ساختمان بقعه امامزاده در زميني به وسعت ۳۰۰ متر مربع ساخته شده است كه مرقد مطهر امامزاده در اتاقي به ابعاد ۶×۵ متر و با گنبدي به ارتفاع ۹ متر و به قطر پنج متر و در زير گنبد قرار دارد. روي مقبره ضريح آلومينيومي به اندازه ۲×۲ نصب شده است. در ضلع غربي حرم حسينيه اي به ابعاد ۱۵×۱۰ متر وجود دارد و همچنين ابعاد اتاق جنوبي ۱۳×۳ متر و اتاق شرقي ۹×۳ متر و اتاق شمالي آن ۱۱×۳ متر است.

emamazadexalilebrahim

در كتاب «آثار باستاني آذربايجان» نوشته شده است: «… صوفيان حوادث تاريخي بسيار ديده و در غالب پيش آمدهاي ناگوار تاريخ، سنگر مقدم تبريز محسوب مي شده است. ساختمان هايش غالبا گلي است و فقط گنبد بلند امامزاده خليل آجري است كه با رنگ سبز از دور توجه بيننده را به خود جلب مي كند. زيارتگاه «امامزاده خليل» يا «باله خليل صوفياني» بر فراز تپه اي در كنار جاده قديم تبريز به مرند قرار گرفته و عبارت است از يك دهليز، دو اتاقك و يك مسجد كوچك با سه ستون چوبي.

منبع :

– ویکی پدیا

– پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *