مسجد جامع اهر

مسجد جامع اهر مربوط به دوره ایلخانی – دوره صفوی است و در اهر، خیابان قدس واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از ضمائم مسجد لوح‌هايی بر بالای سردر و پايه سمت راست و ۵ گل مشروحه در لچک‌های سردر می‌باشد. این مسجد ۲۱ گنبد دارد که در دوره‌های مختلف به تعداد آن‌ها افزوده شده است.

masjedjameahar

اين مسجد داراي صحن روباز، شبستاني با ستون هاي حجيم و کتيبه هاي تاريخي است . حياط مسجد بدون درنظرگرفتن چندين اتاق در طرفين سردر، داراي ۱۰/۳۱متر طول و ۵/۲۸ متر عرض است و در وسط آن، حوضي متناسب با ابعاد آن وجود دارد . در ورودي و کفشکن مسجد درگوشه جنوب غربي حياط واقع شده است . شبتان مسجد، فضايي وسيع و کم ارتفاع به طول ۶/۳۰، عرض ۱۶و ارتفاع ۵ متر- با احتساب گنبدها- است .

masjedahar

پوشش ۲۱ گنبدي اين شبتان، برروي چهارده پايه دروسط و چهارده نيم پايه در اضلاع شمالي و جنوبي قرار گرفته است . ستون ها ازحجم زيادي برخوردارند که تناسب مسجد را برهم زده است . تمام سطوح ستون ها و ديوارها سفيدکاري و تنها قسمت هايي از ازاره آن سيمان کاري شده است . فضاي شبستان مسجد توسط ديوارهاي جدا کننده اي به سه قسمت باکاربري هاي مختلف تقسيم شده است . برکتيبه سردر مسجد، درچهارسطر، متن ذيل نوشته شده است : “به تاريخ ثلث و عشرين و مائه بعد الالف من الهجرة ازغير المال مرحوم حاجي محمد سليم مسجد جامع بنا گرديد[۱۱۲۳]“. کتيبه ديگري درکفشکن مسجد وجود دارد که حاکي از تعمير مسجد به سال ۱۹۸ ۱ ه-. ق است . در اين مسجد، کتيبه هاي ديگري مربوط به تعميرات بنا مورخ ۱۱۵۲و ۱۱۵۸ه- . ق وجود دارد .

منبع : 

– ویکی پدیا

– سامانه رزوراسیون آرمان سفر

– کویر ها و بیابان های ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مسجد جامع اهر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *