قلعه آوارسین

قلعهٔ آوارسین یکی از قلعه های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در نزدیکی روستای آوارسین از توابع شهرستان خداآفرین واقع شده‌ است. اين قلعه تاريخی در شرق روستای آوارسين از توابع دهستان بسطاملو قرار دارد. قلعه آوارسین در دوران آبادانی ۳۰۰ متر طول و ۱۰۰ متر عرض داشته و اينک در قسمت‌های شمال و جنوب قلعه آثاری از بقايای معماری به چشم می خورد و نيز در قسمت شمال قلعه برج ديده‌بانی وجود دارد و ورودی قلعه نيز از اين سمت می باشد و دليل آن وجود پلكان‌هايی است كه قسمتی از آن باقی مانده است و اين پلكان‌ها روی صخره‌های طبيعی كنده شده‌اند. در قسمت جنوبی قلعه دو آب انبار مجزا در كنار هم كه يكی به صورت مسقف و ديگری روباز است وجود دارد. اين قلعه از شمال به اراضی روستای صقين و از غرب به روستای آوارسين و از بقيه جهات به ارتفاعات محدود است و در ارتفاع يك هزار و ۵۵۶ متر از سطح دريا واقع شده است و وضعيت مالكيت آن دولتی است. از نام اصلی اين قلعه اطلاعات قطعی و درستی در دست نيست و نام فعلی آن برگرفته از نام روستايی است كه در محدوده آن واقع است و قدمت اثر بر اساس يافته‌های سفالين مربوط به هزاره اول و قرون ميانه اسلامی است. اين قلعه به لحاظ تاسيسات معماری برجای مانده شامل برج‌ها و ديوارها و آب انبار حائز اهميت است. سفال‌های هزاره اول قبل از ميلاد درصد كمتری از مواد فرهنگی يافت شده از سطح قلعه را به خود اختصاص داده و آثار مربوط به اين دوره بيشتر تاسيسات معماری را شامل بوده و سفال‌های اسلامی عمدتا به صورت چرخ‌ساز با خميره نخودی و قرمز و تمپر مواد كانی ساخته شده‌اند.

قلعه آوارسین منسوب به دوره ساسانی تا قرن سوم هجری قمری است که در ۵/۲۲ کیلومتری سمت جنوب خداآفرین و ۱۱ کیلومتری جاده اهر – کلیبر واقع شده است.
این قلعه دارای ۵ برج مدور برای نگهبانی است و بلندترین برج آن به ارتفاع بیش از ۸۰۰ متر از ته دره، در جبهه غربی هنوز پابرجاست. این قلعه احتمالاَ از استحکامات دفاعی بابک خرمدین در منطقه قره داغ آذربایجان بوده است. در قسمت شمال قلعه هم برج دیده‌بانی وجود دارد که تنها ورودی قلعه هم به دلیل وجود پلکان از همین سمت است. این راه از داخل جنگل می گذرد و پلکان‌ ۳۴ تایی قلعه که در حال حاضر تنها قسمتی از آن باقی مانده است، روی صخره‌های سخت و سیاه خارا کنده شده‌اند و یکی از بخش های شگفت انگیز بنا هستند. به جز این راه ورودی، بقسه جوانب قلعه را پرتگاه های وحشتناک و دره های عمیقی گرفته اند که به مهاجمان اجازه ورود نمی دادند.

اگر از نگاه باستان شناسان این قلعه را بررسی کنید، متوجه می شوید که سفال‌های هزاره اول قبل از میلاد درصد کمتری از سطح قلعه را به خود اختصاص داده اند و آثار مربوط به این دوره بیشتر تاسیسات معماری را شامل می‌شود. در عوض سفال‌های اسلامی عمدتا به صورت چرخ‌ساز با خمیره نخودی و قرمز و تمپر مواد کانی ساخته شده‌اند و این بنا را متفاوت کرده اند.

avaresiangaleh

قلعه آوارسین به لحاظ تاسیسات معماری بر جای مانده شامل برج‌ها و دیوارها و آب انبار حائز اهمیت است. سفال‌های هزاره اول قبل از میلاد درصد کمتری از سطح قلعه را به خود اختصاص داده و آثار مربوط به این دوره بیشتر تاسیسات معماری را شامل می‌شود و سفال‌های اسلامی عمدتا به صورت چرخ‌ساز با خمیره نخودی و قرمز و تمپر مواد کانی ساخته شده‌اند.

دسترسی به قلعه آوارسین از طریق یک جاده خاکی در مسیر کلیبر- خدآفرین امکانپذیر است که نرسیده به روستای آبش احمد از جاده کوهستانی کلیبر- خدآفرین منشعب می شود. البته یادتان باشد که در زمان بارش برف و باران، این جاده خاکی برای هیچ نوع ماشینی، حتی مینی بوس هم قابل استفاده نیست و مجبورید با پای پیاده آن را طی کنید. از اینجا به بعد، مسیر صعود به قلعه از داخل جنگل می گذرد و نه تنها سخت نیست، بلکه زیباترین و روح بخش ترین قسمت سفرتان هم خواهد بود. به طور کلی قلعه آوارسین که این روزها در چند دیوار کهنه خلاصه می شود، گزینه خوبی برای سفری یک روزه به شمار می رود. با این حال حواستان باشد که برنامه این سفر یک روزه را طوری بچینید که گرفتار بارندگی و گل و لای جاده نشوید.

avaresiangale

 

منبع:

– ویکی پدیا

– همشهری آنلاین

– تبیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قلعه آوارسین”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *