آبشار بار نيشابور

آبشار بار نیشابور

 

آبشار بار نيشابور در موقعیت جغرافیایی E584609 N363053 در استان خراسان رضوی واقع است.

شهر بار در استان خراسان رضوی و در، با فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غرب نیشابور قرار گرفته است. رودخانه بار نیز در کنار این روستا واقع شده است. شهر بار دارای آبشاری زیباست که در دل کوه و میان باغهای گردو قرار گرفته است که به‌عنوان جاذبه‌های بار می‌توان نام برد. از میوه‌های اصلی و وافر آن می‌توان به سیب، هلو، گردو، گلابی، زردآلو و آلو اشاره کرد. آواز محلی آن‌ها به زبان کردی بوده و همچنین رقص محلی کردی دارند. مردم بار به چهار طایفه تقسیم می‌شوند: عرب، غضنفری، قاضی، عام و به سه دسته سید حسینی، سید رضوی و عام(باری) تقسیم می‌شوند. زنان در بار با رنگ شالهایشان شناخته می‌شوند، بدینصورت که کسانیکه شال سبز سر می‌کنند سید و شال سفید، آبی، و قهوه‌ای نشانه عام بودن آنهاست.

آبشار بار نیشابور1
روستاي بار از سطح دريا ۱۶۷۰ متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن، معتدل و کوهستاني با زمستان‌هاي سرد و تابستان‌هاي معتدل است. ارتفاعات بینالود در این قسمت تبدیل به آهکهای کارستی میشود که همچون یک اسفنج آب را به درون خود میکشند و به آرامی آن را پس میدهند اما در این بخش از میانه ستیغ کوه آب بیرون میزند و آبشاری با طول بالغ بر ۳۰۰متر را می آفریند که در دامان کوه رها و یک واحه جنگلی پدید میاورد.

سرچشمه اصلي اين رود بار، كوه و چشمه پرآبي است كه آبشار زيباي بار را تشكيل داده و به دليل شرايط مناسب ارتفاع و آفتابگير نبودن، تا اواخر بهار داراي برف بوده كه ذوب تدريجي برف ،آب اين رودخانه را تامين مي كند. البته در مسير چند چشمه ديگر به اين رود مي پيوندند. اين رودخانه تا حدود ۲۰ كيلومتري سرچشمه در داخل كوهستان بوده و حالت دايمي دارد كه در اين مسير از شهر بار و روستاهاي اريه، دامنجان، چهارباغ و خانلق عبور مي كند. در سه كيلومتري جنوب روستاي خانلق رود، وارد منطقه هموار و دشت شهرستان تحت جلگه مي شود و حالت فصلي به خود مي گيرد. مسافتي حدود ۳۵ كيلومتر اين گونه بوده و در نزديكي روستاي رهن كاريز از توابع بخش مركزي شهرستان تحت جلگه به رود فصلي كالشور نيشابور مي پيوندد. در اين قسمت به دليل فراهم شدن خاك هاي آبرفتي و حاصلخيز در طول زمان هاي گذشته، روستاها و اراضي كشاورزي زيادي به وجود آمده است. سيلاب (حالت فصلي) رودخانه بار به كالشور مي رسد.

چشمه : مظهر رودخانه ذکر شده چشمه ای است که برای گردشگران قابل رویت است و از دبی بالای ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برخوردار است. این موضوع بر جذابیت منطقه می افزاید ، آب زلال این چشمه که از بخش زیرین دیواره ای صخره ای و مرتفع فوران می کند برای گردشگران خاطره ای ماندگار به جای می گذارد .
آبشار بار یکی از زیباترین آبشار های منطقه نیشابور است . وجود پوشش گیاهی متنوع غنای بصری آن را بیشتر کرده است. لازم به ذکر است که آبشار بار پلکانی بوده و ارتفاع آن یک جا قابل دیدن نیست. دره باز و وجود باغات گسترده: با وجود ارتفاعات بسیاری که در این منطقه قرار گرفته دره بار فضای بسیار باز و گسترده ای دارد و چشم انداز های بسیار زیبایی را به باز دیدکنندگان هدیه می دهد،همچنین باعث به وجود آمدن باغات گسترده در این منطقه شده است. وجود باغات به سرسبزی منطقه و آب و هوای آن کمک شایانی کرده است.

مسافت : از نیشابور تا روستای بار تقریبا ۴۵ کیلومتر . پیاده روی تقریبا نیم ساعت

منبع:

_وبسایت irandeserts

_وبسایت سیری در ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آبشار بار نيشابور”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *