دریاچه سد ستارخان

دریاچه سد ستارخان در ۱۵ ‪ كيلومتری جاده اهر- ورزقان قرار دارد و به دليل موقعيت جغرافيايی ويژه آن و شرايط آب و هوايی دلپذير، در فصول گرم سال پذیرای گردشگران فراوانی می‌باشد. اين سد اخيراً به زيستگاه پرندگان مهاجر تبديل شده كه در تابستان مرغابی، لک‌لک و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی، سياحان بسياری را به اين منطقه می‌كشاند. همچنين امكان صيد انواع ماهی در آب‌های اين سد و فضای سبز اطراف آن موجب شده تا اين محل به تفرجگاهی برای خانواده‌ها و جوانان تبديل شود.

satarkhansad

سد ستارخان از نوع خاكي با هسته ناتراواي رسي، به ارتفاع ۷۵ متر از روي سنگ بستر مي باشد . طول تاج ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاكريزي در كف به ترتيب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر مي باشد. حجم كل بدنه سد ۶/۲ ميليون متر مكعب و حجم كل خاكبرداري ها و سنگ برداري ها ۳/۱ ميليون متر مكعب است . هسته رسي پس از برداشت آبرفت به عمق حدود ۱۷ متر بر روي سنگ بستر مناسب قرار گرفته است.
پرده تزريق آب بند در پي و جناحين سد حدود ۳۲۰۰۰ متر مربع گستردگي دارد كه از طريق ۱۵۰۰۰ متر حفاري گمانه‏هاي به عمق تا ۸۵ متر، صورت مي گيرد . رقوم بستر رودخانه ۱۴۰۰ متر، تراز سرريز ۱۴۵۱متر و تراز تاج سد ۱۴۵۹ متر از سطح دريا قرار دارد. حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ ميليون متر مكعب، حجم مفيد آن ۱۲۰ ميليون متر مكعب و حجم آب تنظيم شده در حدود ۹۰ميليون متر مكعب مي باشد .

sadesatarxan

منبع:

– سامانه رزرواسیون آرمان سفر

– سیری در ایران

– گروه ماهیگیری و گردشگری الوند

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دریاچه سد ستارخان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *