درخت چنار باغوار

درخت چنار باغوار يکي از آثار باستاني شهرستان تويسرکان است که در حياط مسجد و محله‌اي به نام باغوار قرار دارد. اين درخت با بيش از دو هزار سال قدمت، يکي از کهنسال‌ترين درختان موجود در ايران است که ارتفاع آن از سطح زمين ۲۵ متر و محيط آن ۱۵ متر مي‌باشد. اين درخت در گذشته در نهايت سرسبزي و شادابي، شاخه‌هاي متعدد و طويل خود را در اطراف گسترده بود ولي هم اکنون به دليل ساخت و ساز در مجاورت اين درخت، در حال پژمردگي است و يکي از دو شاخه اصلي آن خشک شده است.
در گذشته مردم تويسرکان، براي اين درخت که نشانه‌اي از عظمت معنويت محسوب مي‌شود، کراماتي قائل بوده و حتي به عنوان پير مسجد باغوار، به آن قسم ياد مي‌کردند.
در خصوص وجه تسميه آن گفته مي‌شود که در گذشته‌هاي دور در اين مکان باغ بزرگي قرار داشته و اين درخت از آن روزگار به يادگار مانده است.
مسجد باغوار نيز از مساجد قديمي مربوط به دوره زنديه مي‌باشد که نزديک به ۲۰۰ سال قدمت دارد و در کنار بازار سرپوشيده تويسرکان ساخته شده است. اين مسجد با ستون‌هاي سنگي و طاق‌هاي ضربي و سقف‌هاي گنبدي، از حيث سبک بنا و کيفيت سازه‌اي همچون مساجد دوران صفويه است.
در گذشته اين بنا داراي قناتي اختصاصي بوده که تا ۴۰ سال پيش آب آن جريان داشته و در حوضي کنار مسجد، آب شرب شمال شهر تويسرکان را تأمين مي‌کرده اما اکنون مسدود و غيرقابل استفاده است.

chenar1

chenar2

chenar3

منبع: seeiran.ir

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “درخت چنار باغوار”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *