نان اسکو

پخت این نان از زمان‌های قدیم در شهرستان اسكو رایج بوده و اغلب از آرد گندم و جو مرغوب منطقه تهیه و تولید می‌شود. با وجود تغییرات روز افزون و صنعتی شدن تولید نان، تهیه نان سنتی اسكو همچنان با شیوه سنتی و بومی صورت می‌گیرد كه به آن انحصار ویژه‌ای بخشیده است.

naneosku

 

كیفیت مطلوب ، شیوه و مهارت خاص پخت، كارگاهی بودن پخت، كیفیت بالا، اشتهار مطلوب، مقبولیت، ماندگاری، یكدست، یكرنگ و یكنواخت بودن نان سنتی اسكو را محصولی ویژه و مقبول كرده است. تنور نان سنتی اسكو از نوع افقی بوده و كف آن به وسیله آجرهای مربعی شكل مفرش گردیده است. به دلیل نازكی خمیر پخت نان اسكو سریع صورت گرفته و نان‌های پخته شده به كمك دو چوب باریك از تنور بیرون آورده می‌شوند. بافت نان لواش اسكو نسبتا یكنواخت و اندازه آن به طول ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر و عرض ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. نان اسكو حالت خشك دارد و به مدت سه ماه و حتی بیشتر قابل نگهداری است كه در موقع مصرف با اضافه كردن مقداری آب می‌توان آن را مرطوب و آماده مصرف كرد. ضایعات این نوع نان در حد صفر بوده و طعم خوشایندی دارد.

روزانه حدود ۳۰ تن نان سنتی در اسکو پخت می شود که از این میزان حدود سه تن به مصرف داخل استان آذربایجان شرقی رسیده و مابقی به سایر استان ها و کشورها عراق و جمهوری آذربایجان صادر می شود.

مزیتهای نان اسکو از نظر ارزش غذایی : نان اسکو نمونه مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف می باشد چرا که ذره ای از نان اسکو اسراف نمی شود و به این خاطر افرادی که ضایعات نان را جمع آوری می کنند در شهرستان اسکو فعالیتی ندارند.
با توجه به ویژگی های نان اسکو می توان آن را به عنوان الگویی برای استاندارد ملی نان سنتی کشور لحاظ کرد … رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به علاقمندی اغلب ایرانیان به مصرف نان های مسطح گفت: نان اسکو جزو نان های سنتی است که با دورریزی صفر، با ذائقه ایرانیان نیز همخوانی دارد.

nanehoskoo

منبع :

– وب سایت نگاه

– پایگاه اطلاع رسانی و گردشگری شهر من اسکو

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نان اسکو”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *