دره لیقوان

روستای ییلاقی و کوهستانی لیقوان در جنوب شرقی تبریز و در دامنه کوهستان سهند قرار دارد. این روستا از قسمت شرقی همجوار دره‌ بسیار باصفایی است که رودخانه لیقوان از آن می‌‌گذرد و روستاهای حاشیه خود را مشروب می‌کند.

dareyelighvan

کشتزارهای سرسبز و باغ‌های میوه هر ساله به خصوص در تابستان هزاران نفر از عاشقان طبیعت را به این دره مصفا جذب می‌کند. دره لیقوان بین تمامی دره‌ های استان تنها جایی است که امکان ارائه خدمت و پذیرایی از مسافران را دارد.لیقوان با تمام کوچکی اش، نام بزرگی است. روستایی که اگرچه همیشه با پنیرهای قالبی ایرانی تداعی می شود، اما اگر به عنوان یک گردشگر وارد آن شوید جاذبه های بیشتری را می بینید که تمام ذهنیت تان را از این روستا، تغییر می دهد. طبیعت زیبای لیقوان آنقدر غافلگیر کننده است که ممکن است مجبور شوید هر چند دقیقه یک بار به خودتان یادآوری کنید که خواب نمی بینید و اینجا گوشه ای از خاک سرزمین خودتان است!

tabiatlighvan

برای دیدن لیقوان باید به آذربایجان شرقی سفر کنید و در ۳۶ کیلومتری جنوب تبریز این روستا را ببینید که در کنار رودخانه مهران رود و کوه های سر به فلک کشیده سهند جا خوش کرده است. جاده ارتباطی لیقوان-تبریز از مسیر «دروازه تهران» شهر تبریز شروع می شود و بعد از گذر از شهر باسمنج و روستای های هروی (هربی) بیروق (بره) به روستای لیقوان می رسد. یادتان باشد که دره لیقوان بین تمام دره های استان آذربایجان شرقی تنها جایی است که امکان ارائه خدمات و پذیرایی از مسافران را دارد.

ligvandarasi

دره ی ليقوان به دليل داشتن رودخانه و انواع چشمه ها و جنگل ها و درختان و طبیعت بکر، یکی از معروف ترین تقرّجگاه های اطراف تبریز و از مهمّ ترین قطب گردشگری استان به شمار می رود. این درّه در شرق روستايسفيده‌خوان قرار دارد. رودخانه‌ی لیقوان‌چایی با عبور از میان این دره باعث به وجود آمدن تفرجگاهی بسیار زیبا و نیز عمل‌آوری مرغوب‌ترین پنیر خاورمیانه شده است. حواشي ليقوان چاي که از دامنه‌هاي شمالي رشته کوه سهند سرچشمه مي‌گيرد،چشمه سارهاي متعددي از دره‌هاي شرقي و غربي ليقوان به آن مي‌پيوندد و رودخانه پرآبي را تشکيل مي‌دهند که صدای آرام بخش آن سراسر منطقه را فرا گرفته است! جريان رودخانه از جنوب به شمال است و اراضي روستاهاي سفيده‌خوان،لیقوان،بیرق و هروی و… را آبياري مي‌کند. اين رودخانه در دره نسبتاً عميقي جريان دارد. آب رودخانه در سرچشمه، بسيار خنک و گوارا است و مکان نشو و نماي ماهي قزل‌آلا مي‌باشد. حواشي سرسبز اين رودخانه تفرجگاه بهاري و تابستاني مردم تبريز و ديگر گردشگران است. کشتزارهاي سرسبز و باغ‌هاي ميوه هر ساله به خصوص در تابستان هزاران نفر از دوست داران طبيعت را به اين دره باصفا جذب مي‌کند.

منبع:

– دانشنامه شهری ایران

– تبیان

– همگردی

-وبلاگ لیقوان تورک

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دره لیقوان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *