حمام میلان

حمام تاریخی میلان، از جمله آثار دوره اوایل صفویه است و در روستایی به همین نام قرار دارد.روستای میلان از جمله روستاهای تاریخی و قدیمی استان آذربایجان شرقی است و در ۲۰ کیلومتری تبریز و همچنین نزدیک شهر اسکو قرار دارد.
hamammilan

ورودی این حمام در منتهی‌الیه ضلع جنوبی قرار گرفته و با چهار پله وارد یک هشتی هشت ضلعی می‌گردد و از آنجا وارد راهروی شمالی سربینه می‌گردد.رعایت سلسله مراتب ورودی، دالان، سربینه و گرمخانه چون سایر حمام‌های تاریخی به چشم می‌خورد. پوشش طاق و گنبدی روی ستون‌های سنگی با سرستون‌های مقرنس‌کاری سنگی از ویژگی‌های خاص این اثر است.بنا پلانی به ابعاد تقریبی ۱۵ در ۴۰ متر دارد. مصالح به کار رفته در بنا سنگ و آجر با ملات ساروج و گچ می‌باشد. تزئینات بنا شامل سرستون‌های مقرنس سنگی در فضای داخلی است.حمام پس از هشتی و راهروی ضلع شمالی شامل یک سربینه با سقف گنبدی است که روی چهار ستون سنگی استوار گشته‌اند. فضای گرمخانه نیز سقف گنبدی زیبایی دارد.تزئینات بنا شامل سرستونهای مقرنس سنگی در فضای داخلی است.

حمام میلان در شهرستان اسکو، روستای میلان، جنب مسجد جامع میلان واقع شده است.حمام میلان در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۰۴۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:

– همشهری آنلاین

– ویکی پدیا

– سیری در ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حمام میلان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *