موزه ایلخانی مراغه

موزه ایلخانی مراغه

ساختمان موزه مراغه در سال ۱۳۶۳ همزمان با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور به موزه مقدماتی مراغه تبدیل و با آثار عرصه شده از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید عموم افتتاح شد. موزه مراغه در سال ۱۳۷۵ شمسی جهت هدفمندی آثار خود و به لحاظ اهمیت نقشی که در این شهر در دوره ایلخانی داشته، به عنوان موزه تخصصی مراغه فعالیت خود را آغار کرد. موزه ایلخانی مراغه شامل آثار ارزشمندی از مجموعه‌های سفال، سکه و بخش‌های شیشه و آبگینه، فلز و کتابت است.

موزه ایلخانی مراغه

در این موزه می توانید مجموعه سكه ای متشکل از كامل ترین مجموعه مسكوكات ایلخانی را ببینید. این سکه ها نقره و طلا هستند و برای مناسبت های ویژه مثل ایام عید و جشن ها ضرب می شدند. سكه های مسی یا فلوس هم برای معاملات روزمره مورد استفاده قرار می گرفتند. در مجموعه سفال آثار هنری ایلخانان با نقوش و تزییناتی زیبا نگهداری می شود.

13910102000013_PhotoL

موزه ایلخانی مراغه

بخش شیشه هم نمایشگر هنر شیشه گری در این دوره است و نمونه های نادر شیشه های آن عصر در آن نگهداری می شود. در بخش فلز این موزه هم نمونه های ارزشمندی از هنر فلزكاری دوره ایلخانی شامل انواع ظرف فلزی، پیه سوزهای مفرغی و شمعدان برنزی نگهداری می شود كه به روش های ریخته گری، قلمزنی و طلاكوبی ساخته شده اند. این موزه در شهر مراغه، خیابان اوحدی قرار دارد.

منبع: تبیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موزه ایلخانی مراغه”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *