غار دره آل، غاری با دهانه بزرگ

1654650_878
غار دره آل مکاني است با دهانه بزرگ و ديدني و ديوارهاي مرتفع و بلند که چشمه اي در مجاورت آن قرار دارد. اين غار در ۴۵ کيلومتري شمال شرق مشهد در مسير راه کلات نادري واقع شده است. غار روستای آل از ديدني هاي اين روستا است و در ابتدای جاده دره آل پس از روستاهای اندروخ و کارده قرار دارد. مسیر جاده مشهد تا روستای آل اسفالت است.
دهانه غار در اردتفاع ۱۴۵۸ متری از سطح دریا در مختصات ۳۶،۶۷۱۰۸شمالی و ۵۹۶۷۷۱۰ شرقی است خوشبختانه چون دهانه غار بسیار کوچک است و در جهت شمال و جنوب است و تا فاصله ۱۰ متری دهانه غار قابل دیدن نیست و علیرغم حضور خیل مردم در روزها تعطیل، در دره بین روستاهای کارده و آل، غار از گزند رهگذران در امان مانده است! این غار قدمتي بسيار دارد تا آنجا كه كوه نوردان اسكلت هايي از انسان اوليه و ابزار او را درون غار يافته اند. عرض غار بين یک تا ۳ متر و عمق آن ۱۰۰ متر است. دهانه غار به صورت شكافي در ميان سنگ بوده و داراي پرتگاه هايي خطرناک است.
1654651_615
از مشخصه‌های این غار تعداد زیاد راه‌های فرعی است که هر راه فرعی خود به ۲ تا ۵ شاخه فرعی دیگر منتهی می‌شود. همچنین اغلب راه‌های فرعی و اصلی دارای یک ارتفاع هستند و گاهی راه اصلی ارتفاع و ورودی کوچکتری از راه‌های فرعی اطراف دارد، لذا باتوجه به عدم وجود نشانه گذاری در داخل غار احتمال گم کردن مسیر اصلی وجود دارد.

مجموع طول مسیرهای اصلی و فرعی اندازه‌گیری شده تاکنون برابر با ۴۲۵ متر است که تقریبا برابر با غار بزرگ مغان می‌باشد. هرچند تفاوت این دو غار در این است که مغان بصورت یک مسیر طولی بدون انشعاب و فرعی است ولی غار کارده بصورت ده‌ها راه فرعی و اصلی در هم پیچیده است. در سمت غربی رودخانه نیز در همین محل غار دیگری به نام غار اسکلت وجود دارد که بصورت شکاف گسلی است.

منبع:

irandeserts

wikipedia

 

 

 

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غار دره آل، غاری با دهانه بزرگ”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *