سفال تبریز

سفالگری با خاک سفید بومی منطقه با پیشینه سفالگری در زنوز پیوند تنگاتنگی دارد . چرا که حدود شصت سال پیش استاد عباس و مرحوم استاد احمد قابچی از زنوز به تبریز آمده و با تأسیس کارگاه سفالگری در محله درب سرخاب تبریز این روش تولید را آغاز و تا به امروز پی گرفتند . در این شیوه کلیه مراحل ساخت سفال به شیوه کاملاً سنتی انجام میشود و عمدتاً شامل ظروف کاربردی همچون بشقاب ، کاسه ، فنجان ، نعلبکی ، پارچ آب ، قوری ، قندان و …. میشود .

sofaltabriz

سفالگري بومي منطقه درشش دهه ي گذشته فرازوفرودهايي داشته است.ولي استفاده از اين بدنه هاي سفالي به عنوان بوم نقاشي قابل كاربردو نقش آفريني براين بوم خاكي بابهره مندي از پيشينه ي غني هنر ايران حركتي بودكه درسال۱۳۷۳ه.ش با حضور استادفريده تطهيري مقدم رونق يافت،به دنبال آن از سال۱۳۷۵ه.ش به همت سازمان ميراث فرهنگي اولين دوره ي كلاس هاي آموزشي نقاشي روي سفال بومي باقبول زحمت سفراستادفريده تطهيري مقدم آغازگرديد.همزمان اساتيدبرادران قابچي نيزبراي اولين بارآموزش كلاس هاي چرخكاري باخاك سفيدراپذيرفتند.بدين ترتيب هنركم مخاطب سفالگري روزبه روزمخاطبان بيشتري يافت.

sofal-tabriz

پوشش این نوع سفال با دو نوع لعاب ترانسپارانت بی رنگ و ترانسپارانت فیروزه ای انجام میگیرد که آوازه این نوع سفالها با لعاب فیروزه ای به فراتر از مرزهای کشورمان نیز رسیده است . همچنین عده ای از هنرمندان این استان با ایجاد تزئیناتی بر روی سفال خاک سفید ، با استفاده از تکنیکهای نقاشی ، برجسته کاری ، کنده کاری و مشبک کاری زیبایی دو چندانی به این آثار میبخشند . برخی از این آثار به کشورهای اروپایی نیز صادر میشود .

شیوه اجرای کار:
۱- آماده سازی گل به روش سنتی با استفاده از خاک بدون فرآوری صنعتی .
۲- چرخکاری و تراش بدنه .
۳- اجرای تزئینات به روش زیر لعابی با یکی از روشهای نقاشی با رنگ ، کنده کاری ، برجسته کاری ، مشبک کاری ، روش تلفیقی .
۴- پخت اول (خام پخت) در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد .
۵- لعاب زنی به روش سنتی .
۶- پخت دوم یا پخت لعابی در دمای حدود ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد .

tabrizsofal

منبع:

– تبیان

– وب سایت خانه سفال تبریز

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سفال تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *