دره پیازچال

piyazchal
دره پیازچال نام دره‌ای مرتفع در ارتفاعات البرز جنوبی مشرف به شهر تهران است که از یال انتهایی مسیر کوهنوردی کلکچال تا قله‌های دوقلوی کلکچال و انتهای دره دارآباد و دو چشمه جاری کشیده شده‌است. این دره تقریباً در تمام سال سرسبز است. یک آغل دامداری و چندین بز و گوسفند و همچنین چند اسب وحشی همواره در آن دره وجود دارند. جهت دره شرقی غربی، طول دره در حدود ۳ کیلومتر و ارتقاع آن از سطح دریا در ابتدای دره ۲۷۰۰ متر و در انتها ۳۲۰۰ متر است.پیمایش خط الراس قله دارآباد – پیاز چال :

از پارکینگ دارآباد به سمت قله دارآباد حرکت کنید. از پارکینگ تا تنها کافه این مسیر حدود ۱۵ دقیقه فاصله است که از پاکوپ سمت راست رودخانه با شیبی تقریبا متوسط شروع و تا کافه سربند غلاک ادامه پیدا می کند و از آنجا به بعد مسیر برای مدتی تقریبا صاف و هموار میشود.
حدود ۳۰۰ متر جلوتر از کافه، وارد پاکوبی خواهید شد که از اولین دره سمت راست شروع شده و به یال شن سیاه و نهایتا قله ختم میشود. لازم به توضیح است که در این محل اولین تابلوی راهنما دیده میشود.
در مسیر یال که نهایتا به خط الراس قله ختم میشود سه پاکوب از پاکوب اصلی یال جدا میشود که شما را به سمت چپ دره و چشمه درازلش هدایت خواهد کرد.
در تقاطع پاکوب دوم لوله آب بزرگی وجود دارد که با بیرون آوردن چوبی که در سوراخ این لوله هست می توانید آب مورد نیاز خود را بردارید، چرا که تا قله چشمه و آب آشامیدنی دیگری وجود ندارد.
اگر به مسیر ادامه دهید به جاده خاکی ماشین رو میرسید. مسیر را از روی یال ادامه داده تا به خط ‌الراس بالا در ارتفاع ۲۵۰۰ متر برسید. از اینجا با تغییر زاویه ۹۰ درجه به سمت چپ و از روی خط الراس مسیر را ادامه دهید. پس از دقایقی به یک ساختمان و سیم خاردار های منطقه نظامی متروکه رسیده و با ادامه مسیر بر روی خط ‌الراس به قله ۳۱۷۰ متری دارآباد خواهید رسید.
در ادامه مسیر با گذر از قله های چپ دره با ارتفاع ۳۱۸۰ متر، چمبره بند با ارتفاع ۳۱۶۰ متر، شهربانو کُشَک با ارتفاع ۳۳۰۰ متر به قله سیاه بند به ارتفاع ۳۳۲۰ متر میرسید. پس از قله سیاه بند با عبور از چند تکه مسیر ریزشی سنگلاخی میان‌بر، از میان سنگ های موازی به سوی گردنه لو پهنه در ارتفاع ۳۱۸۰ متری سرازیر خواهید شد. سپس به سوی غرب ارتفاع گرفته و از یک مسیر سنگلاخی بالا رفته تا به بند لارکرور در ارتفاع ۳۳۸۰ متری برسید. در اینجا دو راه وجود دارد، اول صعود سوزنی لارکرور و دیگری عبور از مسیر پایین تر از خط الراس که این مسیر کم خطر تر است. پس از عبور به دامنه قله اول لزون به ارتفاع ۳۵۴۰ متر میرسید.
در این نقطه روستای ایگل در سمت راست شما قرار دارد. بعد از صعود به قله پیازچال به سمت دشت پیازچال و چشمه حرکت کنید. پس از رسیدن به گردنه پیازچال در ارتفاع ۳۲۶۰ متر به چشمه پیازچال میرسید، دره ای سرسبز و با طراوات در پیش روی شماست.

منبع : jakav.com

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دره پیازچال”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *