موسیقی رایج در کرمانشاه

سرزمين كرمانشاه سرزمين موسيقى كردى است. آنان از هنگام تولد تا مرگ با موسيقى همراه هستند. اولين نوايى كه كودكان كرد با آن آشنا مى‏شوند موسيقى است و به هنگام كوچ با نواى موسيقى راه را بر خود همراه مى‏سازند.

در جم خانه‏ هايشان صداى دلنواز تنبور و دف و طبل بلند است و به هنگام مرگ با نواى سوزناك چمرى اين جهان فانى را وداع مى‏گويند اين آميختگى با موسيقى سبب گرديده است كه موسيقى‏ دانان و آوازه خوانان بزرگى از ميان آنان برخيزد.

موسيقى كردى از لحاظ آوازها و نغمه ‏ها در استان كرمانشاه از قدمت و غناى فراوانى برخوردار است و از نظر تنوع در سبك و فرم و ريتم يكى از غنى‏ ترين و پربارترين موسيقى ‏هاى رايج در ايران است. موسيقى استان با الهام گرفتن از طبيعت بكر و فرهنگ پربار ادبى و عرفانى از ويژگى خاص برخوردار است و انواع موسيقى ملى، حماسى و سنتى در اين منطقه رايج است.

تحقيقات انجام شده ثابت میکند كه موسيقى كردى ابتدا منحصرا رزمى و حماسى بوده است. قديمى ترين نواسازان كرد بيت خوان‏هاغالبا بيسواد بوده‏ اند كه از قرن‏ها پيش داستانهاى پهلوانى و رزمى را به شعر و تصنيف تبديل مى‏كرده و با دهل و سرنا مى ‏نواخته‏ اند. بعدها، نواها و ريتم‏ها و آهنگ‏هاى بزمى نيز وارد موسيقى كردى شده است.

موسیقی در استان کرمانشاه

موسیقی در استان کرمانشاه

هوره از نواهاي قديمي مردم كرد است . مشهور است نكيساي باربد براي خسرو و شيرين هوره مي خوانده است. برخلاف چند دهه اخير هوره را با همراه تنبور اجرا مي كردند. اين نوا داراي چهارده مقام مي باشد كه عبارتند از :

گله خاك ، گله وه دره ، بالا دستاني ، شاه حسيني ، سارو خاني ، جلو شايي ، طرز ، مجنوني ، كري ، پاريه  ، دو بالا  ، غريوي ، بانه بنه يي ، پاوه موري

كه هركدام داراي فرعياتي مي باشند. هوره را در جنگ نيز جنگجويان كرد مي خوانده اند. گونه ديگر هوره مويه يا مور است كه در شيون و مرگ افراد ، بوسيله زنان و در بعضي از نقاط توسط مردان خوانده مي شود. با ظهور تصوف در نقاط كردنشين  هوره را با جذبه و حالت گريه و استغاثه به گونه اي خاص خواندند و رنگي عرفاني به آن دادند كه به سوز معروف شد .

ساز تنبور

ساز تنبور

از ديگر رديف ها و نغمه هاي كردي بايد از بيات كرد ، حاجي حسني ، بسته نگار ، قطار و قرايي كه در دستگاه شور اجرا مي شود نام برد . دو گونه ديگر از نواهاي كردي ، گوراني و سياه چمانه مي باشد كه در منطقه جوانرود و اورامان رواج بيشتري دارد . گوراني از الحان بهاري است كه ابيات آن از دو بيتي هاي محلي است و به هنگام دميدن سبزه و گل در دشت و كوهستان و در مراسم عروسي و شادماني با همراهي شمشال و يا بدون ساز خوانده مي شود .سياه چمانه از الحان پائيزي است و زمان خواندن آن برگ ريزان مي باشد كه با هلهله و شادماني همراه نبوده و بسيار غم انگيز است .

منبع :

  • میراث فرهنگی استان کرمانشاه
  • سمتا

موسیقی رایج در کرمانشاه

کرمانشاه, ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسیقی رایج در کرمانشاه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران

تبلیغات شما

کرمان

خراسان شمالی

قم

مازندران

هرمزگان

گیلان

چهارمحال بختیاری

گلستان

آذربایجان شرقی

کانال تلگرام دولان

آذربایجان غربی

ما را دنبال کنید

اردبیل

اصفهان

همدان

خراسان رضوی

یزد

بوشهر

کرمانشاه