باغ گیاهان دارویی بو علی سینا

062

استان همدان از گذشته های دور، از قطب های تولید انواع گیاهان داروئی در کشور بوده و طب سنتی با طبیبان سنتی در آن رواج داشته و با فرهنگ مردم عجین بوده است. همچنین تهیه عرقیات گل های معطر و گیاهان داروئی هم در این استان مرسوم بوده است. با توجه به زمینه های موجود از جمله رویش انواع گیاهان دارویی و تولید انبوه آن در استان، استقبال عمومی در استفاده از گیاهان داروئی، سابقه تاریخی استفاده از طب سنتی و وجود طبیب هایی مانند حکیم ابوعلی سینا در گذشته و دکتر سید احمد علی خسروی همدانی و دیگران در حال حاضر، در سال ۱۳۷۵، ” باغ گیاهان داروئی بوعلی سینا ” در جنوب همدان احداث شد و توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان، رویشگاه های طبیعی و مکان های پراکنش گیاهان داروئی شناسایی گردید که تا کنون منجر به شناسایی ۲۵۰ گونه گیاهان داروئی و صنعتی شده.

G1049_3

showimage.aspx

اهداف احداث

 کاربردهای تحقیقاتی، آموزشی، نمایشگاهی، احیاء و توسعه طب سنتی و فراهم کردن امکان بازدیدهای علمی، از جمله اهداف احداث باغ گیاهان داروئی بوعلی سینا در همدان بوده است.

طرح های اجرا شده
الف- طرح جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی استان همدان
ب- کشت و اهلی کردن گیاهان موسیر در استان همدان
ج- ساخت ۳۶ داروی گیاهی و معرفی به وزارت ارشاد، در زمان و آموزش پزشکی جهت اخذ مجوز از جمله :
۱- داروی گیاهی ضد میگرن
۲- داروی گیاهی تقویت کبد
۳- داروی گیاهی ضدسینوزیت
۴- داروی گیاهی ضد سوختگی
۵- داروی گیاهی ضد نفخ و باد شکن
۶- داروی گیاهی ضد رویش موهای صورت و غیره

لازم به ذکر است که ارتفاعات الوند، کوه های بوطاقی، گرین، آلمابلاغ، خان گرمز، لشگردر، کوه سرده و کوه گرمه از عمده ترین مناطق رویش گیاهان دارویی در استان همدان می باشند.

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “باغ گیاهان دارویی بو علی سینا”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *