چرم تبریز

چرم تبریز و کفش های دست دوز آن از دیرباز به واسطه خوش دوختی و ظرافت از شهرت و اعتبار فراوانی برخوردار است.استان آذربايجان شرقى با قابليت‌هاى ويژه در زمينه‌هاى مختلف يكى از قطب‌هاى عمده و مهم صنعتى كشور به شمار مى‌آيد. همچنين اين استان با مزيت‌هاى قابل توجه بازرگانى از جمله وجود گمركات متعدد و توانمند، خطوط هوايى، ريلى، و جاده‌اى مناسب، همسايگى با اروپا، وجود منطقه آزاد تجارى جلفا، و … توانسته است جايگاه بسيار ارزنده‌اى را در اين بخش به خود اختصاص دهد.
صنعت جرم استان نيز همانند ساير صنايع استان از قبيل فرش، صنايع كبريت سازى، نساجى، و … داراى پيشينه و سابقه‌اى در خور توجه است. چنانكه نقطه آغازين رشد اين صنعت در كشور، استان آذربايجان شرقى مى‌باشد و نام تبريز به عنوان اولين قطب صنعت چرم كشور براى متخصصان و دستندركاران داخلى و خارجى نامى شناخته شده و آشنا است.
بوجود آمدن اولين كارگاه‌هاى دباغى در تبريز كه قدمت آنها به حدود يكصد سال پيش بر مى‌گردد، سبب پايه گذارى اين صنعت در استان گرديد. پس از گذشت مدتى اين كارگاه‌هاى دباغى به صورت كارخانه‌هاى مجهز چرمسازى در منطقه چرم شهر كنونى فعاليت خود را گسترش دادند به طوريكه تا كنون بالغ بر ۲۵۰ واحد چرمسازى در اين منطقه وجود دارد كه به نوبه خود باعث رشد و شكوفايى منطقه گرديده است. charmetabrizتاریخچه چرم ایران :

در ایران نوشته‌هایی مربوط به پس از حملهٔ مغول، از خواجه رشید الدین، نشان‌گر آنست که تجارت چرم و پوست در ایران پررونق بوده‌است، این اسناد گواه شهرت برخی شهرها مانند تبریزو شیراز در این دوره است. در دورهٔ قاجار، همدان مرکز مهم تولید نوعی چرم، معروف به “چرم همدانی” بوده‌است، که از پوست گوسفند تهیه می‌شد. در سال ۱۲۶۷ از جمله کارهایی که امیر کبیر به نمایشگاهی در لندن فرستاد، پوست بوده‌است. به علاوه در این دوره صادرات پوست و چرم، از اغلب شهرهای ایران به روسیه و عثمانی و هند رونق بسیار داشت. علاوه بر همدان، شهرهای تبریز و اصفهان نیز در تولید و صادرات چرم سهم به‌سزایی داشته‌اند. اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران و اصفهان نیز کارخانه‌هایی تاسیس شد.

 

چرم اصل را چگونه تشخیص بدهیم:

تشخیص چرم طبیعی از چرم ساخت دست انسان در برخی موارد بسیار دشوار است. چرم طبیعی بسیار گرانتر از چرم مصنوعی است. برخی از کالاهای چرمی اگر با چرم اصل تولید شده باشند، معمولاً دارای شناسنامه بوده که اطلاعات مربوط به کالا در آنها درج شده است. در مورد برخی از محصولات چرمی اگر امکانش وجود داشته باشد، به قسمتهای برش خورده آنها نگاه کنید. اگر در آن بخشها نشانه‌ای از حالت پلاستیکی و نرم مشاهده کردید چرم طبیعی نیست. چرم را لمس کنید. چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف است. چرم را بو کنید. چرم طبیعی بوی مشخص و خاص دارد که هرگز نمی‌توان از آن کپی‌برداری کرد. به بافت چرم نگاه کنید اگر گره‌ها، خلل و فرجهای آن طبق الگویی قابل شناسایی باشد، چرم مصنوعی است. چرم طبیعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می‌توان از هم تشخیص داد. چرم مصنوعی دارای پوششی در قسمت پشت است که هنگام برش آسیب می‌بیند و کاملاً مشخص است.

منبع:

– وب سایت اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان چرم استان آذربایجان شرقی

– ویکی پدیا

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چرم تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *