غار خون فوشه گیلان

غار فوشه خون 2

غار خون فوشه از نوع غارهای ریزشی است و در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان در شهر فومن واقع شده است. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر می‌باشد.  این غار در موقعیت جغرافیایی ۴۹ درجه و ۹ دقیقه و ۵۴ ثانیه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه عرض شمالی و در ارتفاع ۹۳۰ متری رشته كوه تالش در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان قرار گرفته است و از طرف جنوب به ارتفاعات برنا و لاسه پشت و تیكاو و از طرف شرق به ارتفاعات مته خوانی و از غرب به ارتفاعات دزدبن منتهی می شود. این غار به دلیل اینكه در منطقه جنگلی به نام خون (محل جاری شدن چشمه به زبان تالشی) قرار گرفته غار خون توسط نگارنده در سال ۱۳۷۲ پس از كشف نامگذاری شده است.

مسیر دسترسی به غار
پس از ورود به گیلان و گذشتن از شهر رشت و فومن وارد روستای قلعه رودخان می‌شویم و از روستای قلعه رودخان به سمت روستای فوشه كه ۴ كیلومتر فاصله است حركت می‌كنیم ارتفاع روستای فوشه نسبت به سطح دریا ۲۶۰ متر است.
روستای فوشه یك روستای طولی و پراكنده است كه یک رودخانه‌ی پر آب كه از ارتفاعات بالای غار سرچشمه می‌گیرد این روستا را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم نموده و مناطق مسكونی روستا هم در قسمت شمالی و هم در قسمت جنوبی رودخانه احداث گردیده‌اند و شغل اكثر ساكنین این روستا چایكاری می‌باشد. این روستا دارای چشم اندازهای بسیار زیبا بوده و قسمت شمالی و جنوبی رودخانه نیز دارای گسل‌های فرعی متعدد است.

غار فوشه خون

ghare fooshe khoon

این روستا دارای پوشش گیاهی متراكم از انواع درختان راش، ممرز، لرگ، خرمندی، توسكا، افرا، و در ارتفاعات و نزدیك‌های غار سرخ دار می‌باشد. رودخانه فوشه نیز یك رودخانه دایمی و پر آب بوده و در نهایت به تالاب انزلی می ریزد. بعد از فوشه از جاده اصلی به محله للكی پرده سر می‌رسیم، ارتفاع این محله ۳۴۰ متر است كه چیزی حدود ۲۰ خانوار جمعیت دارد تا این محله جاده آسفالته است. كوهپیمایی از للكی پرده سر و در منطقه جنگلی و از كنار رودخانه برای رسیدن به غار شروع می‌شود، در مسیر ابتدا به منطقه دامداری دریا لات؛ كله ماسون؛ ریحانه؛ شهرگاه؛ شیخ جمال؛ اناردشته؛ عسكاسون؛ سیاهپوست كه تا این منطقه كه حدود ۵ و نیم كیلومتر است و ارتفاع آن ۶۱۵ متر است از كنار رودخانه حركت می‌كنیم ولی بعد از سیا پوست از سمت راست رودخانه تا ارتفاع ۷۰ متری صعود كرده و سپس به صورت افقی حركت می‌كنیم و پس از ۱ ساعت و ربع كوهپیمایی به منطقه لیسندی به یك زیرشاخه رودخانه فوشه می‌رسیم كه ارتفاع آن ۸۵۴ متر است و بعد از گذشتن از رودخانه به جهت جنوب غربی حركت كرده و ۱۰ دقیقه بطرف ارتفاع صعود می‌كنیم كه در اطراف درخت‌های سرخدار یا كاج جنگلی مشاهده می‌شود و بعد از ۵ دقیقه نیز به سمت جنوب شرقی در شیب به صورت افقی حركت كرده كه به دهانه غار می‌رسیم، غار در زیر یك خط الراس فرعی قسمت شرقی میاناب كه هم در سمت شرق و غرب آن زیر شاخه‌های رودخانه فوشه جاری است قرار دارد. از للكی پرده سر تا دهانه غار حدود ۹ كیلومتر راه است كه ۳ ساعت و نیم كوهنوردی نیاز است.

مشخصات غار
دهانه غار به سمت شرق می‌باشد كه ارتفاع دهانه ۲ متر و ۲۰ سانت و عرض آن ۲ متر و ۸۰ سانت می‌باشد جهت غار شرقی غربی است و در ابتدا ی ورودی غار یك شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد كه در این مسیر آثار هوازدگی فیزیكی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگها به صورت واریزه یا تالوس و رنگ خاكه قرمز رنگ به خوبی دیده می‌شود و بعد از ۱۰ متر یك سنگ تخریبی در مدخل ورودی قرار گرفته كه بایستی تا طول یك متر بصورت سینه خیز وارد غار شد. غار از نوع ریزشی است، در دهانه اصلی غار چند دهانه دیگر نیز وجود دارد ولی تاكنون كسی از آن دهانه‌ها وارد نشده است.

در داخل غار چند دالان بزرگ در قسمت راست، چپ، جلو و عقب وجود دارد كه هر كدام به قسمتهای دیگر دالان ارتباط دارد و هر كدام از دالان‌ها طول و عمق‌های متفاوت دارد و دهلیزهای متعدد نیز در غار دیده می‌شود و چند دودكش به طرف بالا هم مشاهده می‌شود در بعضی قسمت‌های غار استالاگمیت‌های ۵ سانتی و سفال‌های شكسته و خفاش هم دیده می‌شود البته دهلیزهایی دارد كه به قسمتهای دیگر ارتباط پیدا می‌كند. هیچ گونه كمبود هوا و اكسیژن در غار مشاهده نمی‌شود برای رفتن به غار حتما نیاز به امكانات كوه‌نوردی و غارنوردی است و ضمنا نیاز به مطالعات و پژوهش جغرافیایی زمین شناسی، باستان شناسی دارد این غار در سال ۱۳۷۲ توسط نگارنده این مقاله كشف و در روزنامه اطلاعات و بعضی هفته نامه‌های محلی درج شد و ضمنا آمادگی خود را جهت همكاری با كارشناسان برای مطالعه و پژوهش اعلام می‌نمایم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غار خون فوشه گیلان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *