غار (مسجد) قدمگاه آذرشهر

غار قدمگاه یکی از غارهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان آذرشهر واقع شده‌است. این غار در نزدیکی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در دهستان قبله داغی واقع در جنوب شهر آذرشهر قرار گرفته‌است و  از جاذبه های طبیعی و گردشگری این استان می باشد. قدمت آن به‌طور دقیق مشخص نشده‌است؛ ولی به دورهٔ پیش از اسلام نسبت می‌دهند.در دوره‌های قبل از اسلام به عنوان معبد مهری استفاده می‌شد. این معبد در قرون ۶ الی ۸ هجری قمری به عنوان تكیه عرفا و دراویش و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار ‌گرفت. فضای غار زیرزمینی دایره شكل است که قطری برابر ۱۵ متر دارد و دالانی به طول ۹ متر با عرض ۱٫۵و ارتفاع حدود پنج متر به دهلیزی وسیع تر به طول ۵٫۵متر با عرض بیش از ۲۰متر با ارتفاع پنج تا چهار متر می پیوندد که این دهلیز به فضای گنبدی شکل غار باز می شود و این فضا هم از کف تا پنجره نورگیر سقف حدود ۱۲متر ارتفاع دارد.محراب این غارگنبدی شکل با مقرنس های آویخته که به دوره صفوی تعلق دارد، به نحوی احداث شده که گمان می رود در زمانی نزدیک تر تعبیه شده و می توان فرض کرد این فضا برای مقاصد مذهبی ساخته نشده باشد، یعنی نه مسجد و نه مقبره بوده است.

 gadamgah

برخی از باستان ‎شناسان آن را به دوران پیش از تاریخ نسبت می‎دهند که بعدها به صورت آتشکده درآمد، سپس آن را با تعبیه محرابی که رو به قبله دارد به صورت عبادتگاه اسلامی در آورده اند.آثار بنا حکایت از آن دارد که ممکن است زمان احداث این مکان بسیار دور باشد و برای کاربرد دیگری به جز مسجد احداث شده باشد و به احتمال زیاد هم دوران ساخت این بنا پیش از اسلام است.

در زمان حاضر برخی از اهالی روستاهای همجوار آیین های مذهبی ماه های رمضان و محرم را در آنجا برگزار می کنند و نذور خود را در کنار این مسجد قدیمی به جا می آورند.این بنای تاریخی و باستانی در سال ۱۳۴۷ با شماره ۷۷۹ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

 gharegadamgah

در کنار معبد و مسجد گنبدی شکل روستای بادامیار(قدمگاه) آذرشهر گورستان تاریخی نیز قرار گرفته است.گورستان قدیمی بادامیار روی پشته ای قرار دارد و سنگ نبشته ها و حجاری ها و مجسمه های متنوعی در آن به چشم می خورد، سنگ نبشته ها و الواح قبور به خط کوفی و ثلث نو است.

gurestanehgadamgah

 خطوط کوفی اغلب سنگ نبشته های ثلث به طور تقریبی همه یکنواخت و یک دست است و نشان می دهد که در روزگاری کنده شده اند که مذهب جعفری در آذربایجان رسمیت و عمومیت یافته و محبت خاندان نبوت در دلها جا گرفته و نام ائمه اطهار(ع) زینت بخش کتیبه های قبور بزرگان علم و عرفان شده است.

sanggoorgadamgah

منبع :

– ویکی پدیا

– پایگاه تخصصی گردشگری ایران

– خبرگزاری شبستان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غار (مسجد) قدمگاه آذرشهر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *