مسجد سنگی ترک میانه

مسجد سنگی ترک یکی از مساجد تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهر ترک از توابع شهرستان میانه قرار گرفته‌است. این مسجد در ۲۹ کیلومتری شهر میانه واقع شده و تمام قسمت‌های آن از سنگ تشکیل یافته‌است.

تاریخ بنای مسجد سنگی ترک مشخص نبوده و هیچ کتیبه‌ای نیز در این رابطه یافت نشده‌است؛ البته برخی بنای آن را به زمان حیات حسن بن علی، برخی دیگر به سدهٔ ششم هجری و برخی نیز به سدهٔ هشتم هجری و دوران حکومت سلطان محمد خدابنده مربوط می‌دانند.

masjedsangi

کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌های مسجد سنگی ترک به خط نستعلیق مزین شده و ستون‌های این مسجد از سنگ‌های سرخ‌رنگ ساخته شده‌است. مسجد سنگی ترک از ۱۰ بخش تشکیل شده که ساختمان آن از سنگ و شبستان‌های آن از آجر بنا شده‌است. آرامگاه بانی این مسجد نیز در بخش جنوب غربی آن قرار گرفته‌است.

در کتیبه ای که بر روی سنگهای میان دو پنجره قرار دارد اسامی کارفرما، بانی، کنده کار و معمار یا بنای مسجد به ترتیب: حاجی مراد ترکی، عباس کربلایی، محمد صادق تبریز و عبدالوهاب مشاهده می‌شود.

مسجد سنگي داراي صحني با دو ورودي ،شبستان و مناره اي كه گل دسته و قسمت فوقاني آن منهدم شده است.كتيبه اي در پيشاني ديوار در داخل هفت ترنج نوشته شده و يك كتيبه سنگي در كنار در ورودي به چشم مي خورد.شبستان مسجد مستطيلي به ابعاد۹۰/۱۷ در ۵/۲۱ متر است.يك گنبد بزرگ بر فراز جلو خان محراب و ۱۲ گنبد كوچك تر بر روي ستون هاي سنگي حجاري شده و جزر هاي شبستان استقرار يافته اند.شبستان مسجد داراي يك محراب اصلي با مقرنس كاري ساده و دو محراب كوچك تر سنگي نقش دار است كه در طرفين محراب اصلي قرار دارند.

منبع :

– ویکی پدیا

– سیری در ایران

– ایران پدیا

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مسجد سنگی ترک میانه”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *