غار و چشمه وقت ساعت

چشمه وقت ساعت در سینه، پریز کوه شهرستان دورود واقع شده‌است، این چشمه اسرارآمیز به این جهت وقت ساعت نامیده می‌شود، که در فواصل زمانی خاص و بصورت کاملا طبیعی قطع و وصل می‌گردد. یکی دیگر از زیبائی‌های چشمه وقت ساعت قرار گرفتن آن در غاری است که بعد از روان شدن از دل غار مسیری راطی و سپس به دامنه‌های کوه پریز سرازیر شده و جریان می‌یابد. این پدیده طبیعی درطول سال به قوت خود باقی است، لذا مدت قطع و برقرای جریان آب چشمه در فصول سال متفاوت است، معمولا فاصله هر قطع و وصل از نظر زمانی و با توجه به فصول سال، بین ۴۵ دقیقه تا یک ونیم ساعت در نوسان می‌باشد.

غار-وقت-وساعت.JPG1_-620x465

13921226000024_PhotoL

غار وقت ساعت در نزدیکی یکی از طولاتیترین و زیباترین درههای زاگرس به نام دره نگار قرار گرفته است. در دره نگار آب رودخانه گهر از سرچشمه آن، که دریاچه گهر است، جاری میشود. رود گهر یکی از شاخههای پر آب رودخانه دز است. عبور از دره وحشی نگا نیازمند ۲۴ ساعت کوهپیمایی و مواظبت از خود در مقابل خرسهاست. غار در فضایی با کانیهای آهکی به عرض ۷ متر، طول ۲۰ متر، و ارتفاع ۸ متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمهای دائمی قرار دارد.

عاملی که این غار کوچک را منحصر به فرد ساخته، قطع و وصل آب چشمه آن در زمانهای معین است. به این ترتیب که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی و با سر و صدا جریان مییابد و چشمه به اوج آبدهی خود میرسد، سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع میشود. هر دوره قطع و وصل کامل آب حدود یک ساعت طول میکشد و منظمترین زمان عملکرد آن فصل پاییز است که آبدهی چشمه به حداقل میرسد. به نظر میرسد علت قطع و وصل آب تراکم بخار آب در اعماق که به علت گسلی فعال است. همین که تراکم بخار به حدی معین میرسد، فشار ناشی از آن آبهای بالایی را به سطح میراند و آب چشمه شروع به خارج شدن میکند. خروج آب ادامه مییابد تا آن که فشار تراکمی برای بالا راندن آن ناکافی شود، آن گاه خروج آب قطع میشود و به این ترتیب قطع و وصل ادامه مییابد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غار و چشمه وقت ساعت”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *